Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har provat och det blev obehagligt varmt i bilen i somras, när jag körde med ECO-läget. Så nej, kompressorn går inte när den behövs utan snarare mindre än vad som behövs.
När det är svalt ute går den inte speciellt mycket ändå, oavsett läge.
Det regnade lite ibland när jag körde med ECO-läget, men det immade ingenting. Nu var vi bara två i bilen. Kan ju bli värre om det är fler som sitter och flåsar där inne.

Nu är det ju inte så att jag tror att det blir eller inte blir lägre förbrukning med ECO-läget. Jag har provat på en resa över 85-90 mil, så jag har sett vilket resultat det ger. I princip inget, alltså.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Har nog aldrig använt Eco-körläget i min V60 MY20, dock i tidigare SPA-bilar. Använder däremot ECO+ flitigt i min S60 MY16 (med vissa valda undantag). Upplever att de två körlägena ämnar till att åstadkomma samma sak, att de delar vissa egenskaper men också att de är rätt olika. Anledningen till att jag använder ECO+ är att det underlättar att framföra bilen på ekonomiskt sätt; gasresponsen är långsammare, gaspedalen upplevs göra mer motstånd och bilen prioriterar högre växlar. I det motsvarande Eco-körläget har jag inte upplevt de fördelarna och har därför valt att strunta i körläget.

Som inlägg i tråden påpekar finns en mängd olika variabler med inverkan på skillnaden i bränsleförbrukning mellan Comfort- och Eco-körläget. Medan ett test som i trådstarten säkerligen kan räcka som underlag för en individ att ta beslutet ”det är onödigt för mig” är samma test inte tillräckligt för att avgöra att körläget inte har en positiv påverkan på bränsleförbrukningen; att körläget inte spelar någon roll blir därför delvis missvisande.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har använt det ibland, men då har det varit på kortare resor, typ till jobbet. När jag nu inom en vecka skulle köra fram och tillbaka och enkel resa är drygt 85 mil tyckte jag det var ett utmärkt tillfälle att testa. Blir en längre sträcka att smeta ut eventuella lokala variationer på. Målsättningen var att köra ungefär lika fort och det lyckades ju. Dessutom på samma sätt, alltså med farthållare överallt där det var rimligt. Ändå var skillnaden så liten mellan körlägena att det lika gärna kan vara ett avrundningsfel.

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]