Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis, där har jag lyft min V70 i alla år. Se upp bara, det går att halka av domkraften om den ligger lite snett under bulten.. :-/
Fram är det inte lika självklart. Jag brukar lägga en plankbit under "lådbalken", sen snett inåt/framåt under den trekantiga plåtbiten som subframe sitter i.
Så att lasten fördelas över en större yta.
Vänta.. kollar i Haynes. Förhoppningsvis så har de tittat i Volvos handböcker och inte bara hittat på själv :-)
Japp de sätter pallbock precis där du lyfter så det är nog okej.
Och fyrpelarlyften sätter de under lådbalken där trekant-plåten börjar, som jag brukar göra med min plankbit då..
Att lyfta under reservhjulsbaljan kan vara praktiskt, har gjort det ibland.
Originaldomkraften är livsfarlig. Den gled undan på marken och tryckte in tröskeln för mig :-(

ps Jag tror du har satt buntbandet lite för nära kulleden, metallclipset som fanns från början satt längre bak. Du bör kunna hitta hålet som det var popnitat fast i.. När du har buntbandet som på bilden och monterar fast plastfästet på kattklon där det ska sitta så får wiren ganska skarp böj när bakaxeln fjädrar in..

lyftpunkter.jpg
lyftpunkter.jpg (272.6 KiB) Visad 2929 gånger
OK nu har jag fått min egen Haynes, fast den blev på engelska. Nå bättre än finska!

Ja originaldomkraften ser farlig ut. Jag brukar ha den röda med i bilen så om jag får punktering är jag inte utlämnad till fabriksdomkraften.

Bra att veta var man kan lyfta hela baksidan, om jag har in bilen i garaget har jag en bättre domkraft där som kan lyfta hela baksidan. Men har en annan bil där på livssupport just nu.

Bild

Bilen rullar mycket bättre med de nya däcken annars. Vibrationerna vid 70-80 försvann och den styr litet rakare. Fast inte helt bra. Framdäcken är slitna på insidan vilket jag kan tro är camberproblem men man kan väl inte göra så mycket åt sånt på 850 annat än att se till bussningar och gummibitar är i skick.
DennisCA skrev: tor 24 okt 2024, 09:12 OK nu har jag fått min egen Haynes, fast den blev på engelska. Nå bättre än finska!
..
Framdäcken är slitna på insidan vilket jag kan tro är camberproblem ..
Haha, jag har en svensk Haynes och den som har gjode översättningen var inte fena på bilterminologi. Så man får klura en stund på vad de menar med "hexagonalnyckel" och "störningsmotor" :-D Engelsk är nog faktiskt att föredra.

Nej jag tror inte det är camber, står framhjulen till synes vinkelrätt mot marken så är de inom tolerans på camber. Bak ska man ana svagt "kobent", då har man -1 grad enligt spec.
Snarare toe som är fel. Kolla att du inte har något glapp i yttre eller inre styrleder, det ger instabil toe. Det brukar kännas glapp om man rycker i hjulen. Typ en hand kl 3, den andra kl 9, dra/tryck omväxlande. Bilen kan stå på hjulen, däcken flexar tillräckligt. Se bara upp med om rattlåset slår i sitt glapp, man kan dra en spännrem runt ena rattekern och ner till stolschassiet och dra åt lite så att rattlåset förspänns.
Glapp i spindelleden är svårt att känna eftersom den i princip alltid är i spänn. Samma med sladdriga länkarmsbussningar.
Länkarmsbussningarna sätter sig med tiden, därför behöver man kontrollera toe med några års mellanrum

Jag gjorde en utredning om toe-justering för några år sen:
viewtopic.php?f=22&t=155254

Avfasad innerkant på framdäcken pga feljusterad Ackermann diskuterade vi i en tråd om hjulinställning i går :-)
Bilen känns ju lite instabil då jag kör så jag kan tänka det kan vara glapp som påverkar toe jo. Ska kolla och prova dra i däcken.

Jag borde kunna mäta toe relativt pålitligt med hjälp av min krysslaser, men det ger ju ingen pålitlig info om saker är slitna och glappar.
Hur långt har bilen gått?
Jag bytte stötdämpare vid 50k, fram var faktiskt ganska okej men bakdämparna var slut, slut slut :-D
Dock märktes ingen direkt gungighet..

Bussningarna i bakaxeln korroderar men det såg ut som om du hade bytt de inre?
Jag brukar lyfta hela sidan med domkraften där där originalfästet är. Sen ställer jag pallbockar under precis som på bilderna.

Att lyfta under reservhjulsbaljan kan vara praktiskt, har gjort det ibland.
Att lyfta vid reservhjulsbaljan vågade jag inte. :oops:
Apropå riktningsstabilitet, börjar gummibussningarna i subframe att bli sladdriga så inverkar det förmodligen negativt.
Länkarmar och styrväxel sitter ju fast i subframe, om den rör sig relativt karossen så lär bilen styra iväg..
Bytte mina bussningar för några år sen, det var inte helt lätt att få ur de gamla :oops:
De nya går att montera fel, man får se upp där :-)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 49

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]

Fel centerhögtalare?

Har du loggan på din centerhögtalare?