Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Körde en resa på 85-90 mil två gånger senaste veckan. Dit och hem igen.
Körde hela vägen dit i läge Comfort och hela vägen hem i läge Eco mode. Snitthastigheten skiljde 0,3 km/h, så den var praktiskt taget densamma. Temperaturen ute också ungefär densamma.
Skillnaden i snittförbrukning blev 0,01 l/mil.
En stor del av sträckan gick med farthållaren aktiv.

Av det drar jag slutsatsen att Eco mode spelar ingen roll som har någon betydelse.
av Dejan195
Kör du farthållare så borde förbrukningen bli densamma. Kör du istället själv så KAN du få en skillnad. Eftersom ECO läget har en funktion där den frikopplar bilen när du släpper gasen och kör mellan 60-140 km/h. Då kan bilen rulla "fritt"med mindre motstånd och KAN ge dig en lägre förbrukning. Men då gäller det att tänka mycket mer på hur man kör, exempelvis släppa gasen i nedförsbacke och låta bilen rulla "fritt", inte broms för mycket etc. Detta görs inte med farthållare då farthållarens uppgift är att hålla en konstanthastighet.
av least
Vad gäller detta läget, så ska man ha ett öga på varvräknaren.
Där finns en plupp som indikerar det optimala varvtalet att ligga på vid den aktuella hastigheten.
Ligger du förbi pluppen, så kommer du förbruka mer än vad som krävs optimalt.
av Malmstroem
Vart det helt vindstilla under hela resan?

Med- kontra mot-vind torde ge större skillnad än 0,01 l/mil.

Men jag håller med om att ECO är rätt meningslöst. Gillar du att frirulla så är det väl bra, men ingen av mina bilar har rullat många meter med det läget inkopplat...
av 20FJan
Som de flesta är inne på, förbrukningen påverkas mer av andra faktorer än vilket körläge som används.
Använd ECO endast om du gillar hur bilen känns med det, och den kanske hjälper dig lite att köra snålt. Kör man exakt likadant med som utan ECO lär förbrukningen vara i det närmaste identiskt.
Användarvisningsbild
av apersson850
I ECO-läget fungerar farthållaren inte likadant. Om det går så lätt att den släpper gasen helt låter den farten sjunka 5 km/h från inställda läget (något som mest irriterar de som eventuellt ligger bakom). I praktiken innebär det att farten sjunker när en nedförsbacke övergår till slätt och så börjar bilen gasa igen, för att komma upp till den inställda farten. Ofta kommer detta då i en uppförsbacke där det går som tyngst. Då hade det varit bättre att låta farten vara konstant och haft nytta av det när det går uppför.
Som skrevs ovan får man förstås gasa själv om sådan körtaktik ska komma fram. Åtminstone i de här bilarna.

På sommaren är ECO inte speciellt användbar, har jag konstaterat, för luftkonditioneringen fungerar inte ordentligt i läge ECO. Men det spelar ingen roll när det är +10°C ute.

Frirullningen gör också ofta att bilen rullar så lätt att det blir till att bromsa förr eller senare. Då är det bättre att inte frirulla utan motorbromsa med nollförbrukning. Vid frirullning måste man ju hålla liv i motorn med diesel, inte med rörelseenergi.

"Pluppen" i ekonometern, som ersätter varvräknaren, talar i princip om tre saker:
  • Det går åt mer diesel om du gasar mer.
  • Bromsa är slöseri med rörelseenergi.
  • Man kan inte köra med optimal förbrukning om man överskrider skyltad hastighet.
De två första begriper jag ändå och den sista är mer en politisk ståndpunkt. Ibland blir det billigare att låta bilen rulla neråt över skyltad hastighet i stället för att ligga och bromsa.

Sen är förstås inte förhållandena identiska när det skiljer en vecka mellan tillfällena. Vi körde inte ens exakt samma väg. Det skiljer 200 meter i höjd också, men det lär nog inte märkas när sträckan är närmare 90 mil.
av valln
Nja, nog tror jag det ger minskad förbrukning med eco-läget. Fast det fungerar nog bäst med farthållare och att man kopplar ut den när det går mer än 4 km/h för fort.
Otvivelaktigt tycker jag att bilen går mjukare med eco-läget och farthållare.

Ju, varmare det är ute ju längre rullar den. Det är ganska stor skillnad.
av airdrive
När det gäller klimatanläggningen och dess eco-mode vill jag minnas att den i detta läge undviker att köra kompressorn när den inte behövs för att kyla kupén. Dvs i varmt väder så drar den lika mycket som annars. Är det däremot lite svalare kan man spara lite soppa. Är det fuktigt ute, tex vid regn, så ökar risken i eco-läget för att det immar i bilen. Dvs immar det i bilen när det är svalt ute räcker det att antingen byta till vanligt körläge, eller att testa med att köra fläkten på högre fart.

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]