Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atteatte
#1592566
Om matningsspänningen till boxarna är okej kan det ju vara så att det är något elektronikfel, "modern" elektronik håller ju tyvärr inte i en evighet.
Googlar man på felet går det ju hitta andra på nätet som verkar haft samma fel och löst det med att byta box.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592582
Har ni kollat på/fixat felkod 1-4-4??? Om inte felkoden är fixad och raderad finns ju felet kvar. Felkoder måste fixas och nollställas, ingen annan gör det. Du måste göra det själv
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
av JanneH
#1592841
Nån som har koll på vad man kan mäta på bränlseboxen, tänker signal till ut bränslepumpsrelä och signal in som boxen vill ha för att mata ut till relät.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592845
Signalen in till boxen för att bränslereläet ska "slå till" kan du kolla med diagnostik boxen. Du anväder diagnostik funktion för både tänd och bränsleboxen. Båda använder signalen från vevaxelgivaren
På 940 efter -95 års modell får du bygga en egen felkodsläsare av t. ex en diagnostik box från en äldre modell
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592864
JanneH skrev:Gjort egen läsare och läst ut 1-4-4 som jag nämnde tidigare och vevaxelgivaren är bytt. :-)
Men har du kollat med diagnostik boxen att signalen verkligen når fram. På min 745-a var ena kabeln släppt i lödningen i kopplingsstycket där du kopplar in kabeln från givaren. Den kabel går sedan till bränsle och tändboxen
Om det är Ok ska du få 3-3-1 från bränsleboxen och 1-4-1 från tändboxen. 1-4-4 är en kontroll av kabeln mellan bränsle och tändboxen.
Läs igenom dokumentet ordentligt och kolla igen.
av JanneH
#1594780
Det blev ett litet uppehåll i felsökningen men nu är humöret uppe igen. Är det någon som kan beskriva "kretsen" som styr matningen till bränslepumpsrelät?
Tittar man på schemat så är det 87/2 som tappar 12v och motorn dör. Vad är det som triggar 30 till 87/2 att slå till? bifogat ett schema
Bilagor
740-89-7.gif
740-89-7.gif (128.76 KiB) Visad 1762 gånger
av atteatte
#1594981
Ser ut som att det är pin 20 på boxen som jordar anslutning 86/2 i relä 135 för att dra kontakten som matar bränslepumparna och värmaren i lambdasonden utifrån diagrammet du bifogat.
Pin 30 borde ha konstant 12v då rödmarkerade ledningar indikerar konstant 12v i volvos diagram.
Kan du testa med testlampa eller dylikt om boxen slutar jorda pin 20 när motorn dör?

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]