Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu ska vi se om jag förklara hur jag tänker. Nedan problem gäller specifikt en V70, men skulle ju egentligen kunna vara vilken bil som helst.

Som bakgrundsinfo kan ju nämnas att jag alltid servat och lagat alla mina bilar senaste 20 åren och vill gärna fortsätta göra så. Oljebyte, olika filter, tändstift etc är ju dessutom det lättaste man kan göra själv på en bil.

Så här:
Om man har en V70 i 100.000-150.000 kronors klassen (+10 år gammal, med komplett servicebok så långt) , så har man ju ett värde att se efter. I teorin så kanske man vill sälja bilen om nått år igen. Har man kvar bilen fram tom skroten så spelar det ju ingen roll (har i princip gjort så hittills med mina tidigare bilar). Dessutom har jag alltid köpt ganska billliga/äldre bilar.

Hur ser det ut där ute i verkligheten, om man INTE har en komplett servicebok med stämpel från en känd firma, eller snarare inga nya stämplar alls. Blir bilen svårsåld, går ner i värde etc?

Problemet torde knappast vara unikt för mig. Så hur gör ni andra kunniga hemmamekare?
Svenssonbilar, servas rimligtvis på ackrediterad verkstad under garantitiden sen tycker jag man kan göra det själv och jag själv skriver upp mil/datum i boken och lite mer ingående i Excel.

Prestandabilar kan nog med fördel servas på avsedd verkstad lite längre.

T.ex. ett kopplingsbyte kostar mig hälften mot offerten från verkstad, tar i runda slängar en arbetsdag. 6600:- komplett med dubbelmassesvänghjul.

På en bil som passerat 15-20.000mil är det i mina ögon det allmäna skicket som avgör mer än en fullstämplad bok, man märker rätt snabbt om det är en entusiast som ägt bilen.
På dom bilar jag servar (barn, barnbarn och några andra näras) Plus egna förstås... Ska i vår göra service på våran Subaru XV - 21 då garantin gått ut nu i höst. Skriver in i service boken att service är gjord. Vad jag gjort och milen. Vad det är värt i framtiden vet jag inte, men jag gör det.
Jag låter lämna in bilen för årlig service (MY17 23K mil).
Bromsar byter jag dock själv, liksom ett eget oljebyte när halva serviceintervallen är uppnådd.

Hade bilen haft garantier/försäkringar kvar hade jag aldrig övervägt att sluta serva hos auktoriserad verkstad, exempelvis maskinskadan som Volvia erbjuder till 10 år/20K mil.
Har varit med om bilar på tidigare arbetsplatser där de krävt ut stämplad servicebok för att kostnadsfritt reparera bilen.

Det jag gör med boken är att skriva in exempelvis "bromsvätska" eller "olja växellåda" vid de tillfällen då detta har bytts vid verkstadsservicen.
Om jag utgår från mina tre självservade bilar jag sålt så har det inte varit ett problem.

Två av dessa bilar (Citroën C5) är sålda genom en bilförmedling. En (XC70) genom Blocket (aldrig mer!).

Dock har jag alla kvitton på service- och reservdelar plus eventuella hjulinställningar osv. sparade i en pärm och det antecknas i serviceboken när dessa byts. Alla dessa papper följer med bilen vid försäljning. Då får köparen en bra historik.

Jag använder mig oftast inte av orginaldelar utan bättre tredjepartsdelar från FAG, SKF, Lemförder, Mahle, Brembo, ATE och liknande. Inte fått några suck och pust över det.

Ingen av de tre bilarna har haft någon nybilsgaranti kvar vill jag också tillägga.
Ja, det kanske inte är en så tokig idé att skriva i serviceboken när man gjort en service. Har ju alltid skrivet ner i lämplig anteckningsbok vad som är gjort, när och miltal.
Vet ärligt talat knappt inte hur en riktig servicebok ser ut :-) Får gå ut och kolla på nuvarande bilar. Senast jag kollade var nog vid inköp.

Sedan är det väl så att om man säljer till en privatperson så kan man ju etablera förtroende när man pratar, men om man säljer till firma finns det kanske större behov av att vara formell.

Kan ju tillägga att många bilar därute, som är till försäljning på firma, ofta har kompletta serviceböcker, fast de är +10 år gamla.....
Personligen skulle jag (som bilköpare) sätta större värde på handskrivna anteckningar om när det är gjort kamremsbyte, batteribyte, bromsservice, bytt bromsvätska, skivor belägg, bättrat rostskydd, hjulinställning osv än några larviga verkstadsstämplar á la kinesisk myndighet. Men jag vet att jag är konstig :-D
Jag lämnade in på Volvo för service de första åren då det fortfarande vara garanti på motorn bara för att slippa eventuell diskussion om något hände, icke efter det.
Maskinskada gällde väl fram till 10k på den tiden. Löjligt lite, är på 64k nu :-D :-D :-D
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Jag handlade min -14 när den var 4 år gammal. Första servicen fick Bilia ta hand om eftersom bilen fortfarande kunde maskinskadeförsäkras (under 15000 mil då).
Efter det så bytar jag olja/filter en gång om året, Bänsle, luft, kupe-filter, kamremssats enligt intervall. Annat som bromsar när det behövs.
Notering i servicehäftet vad som är gjort och när.

Den som inte vill köpa min bil (om den blir till salu innan skrotning) p.g.a icke auktoriserade anteckningar i serviceboken, får väl leta vidare efter ett annat objekt.
Jag pratade faktiskt med en bilförsäljare om detta rörande inbyte och viktigast av allt är att bilen är servad utan avbrott i historiken, hål i serviceboken. Av vem var inte lika viktigt.

Har själv servat min XC70 från år 4 ungefär, på den tiden så hade Volvia skrivit ungefär att bilen ska ha servats enligt tillverkarens anvisningar. ( kan ha ändrats) Avdrag var vid uteblivna service. Så jag har kört på, nu har försäkringen gått ut utan att jag behövt nyttja den så oklart hur det hade gått vid ett motorhaveri tex.

Nu är väl alla bilar i den här gruppen inne på andra halvlek i livet, så kör på. Man kan väl som hobbymek byta haldexoljan några gånger, automatoljan och lite annat så har man ju enkelt trumfat Volvos fullservice och därmed ha lite pluspoäng istället :-)

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]