Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JanneH
#1592133
Hej alla kunniga

Böhöver lite tips.

Sonen har en A-traktor Volvo 945 årsm 96 med dubbla lådor, det är en turbo från början men tidigare ägare har bytt motor då den andra rasade. Det sitter nu en B230F med LH2,4 insprutning från en 240 den har fungerat för tidigare ägare samt att vi har kört hem den. Nu har den stått hemma ett år vi har startat upp den och kört lite varje månad men för ca två månadar sen började den går väldigt orent. Och senaste 5 veckorna så startar den bara och går ca 10-60 sekunder och sen stannar.

Finns felkod 1-4-4 (lastsignal )

Vi har bytt:
Bränslefilter
Tändstift
Soppapump (endast en högtryckare i tanken)
Tändspole
Tändstift
Tändmodul
Tempsensor till LH 2.4
Soppapumpsrelä
Givaren till svänghjulet (ingen givare i fördelare)

Lött om relä till spridare
Gjort rent fördelarlock och rotor
Dragit åt skruvar till insuget
Kollat in i styrboxar, det ser fint ut
Ingen skillnad utan LMM
Ingen skillnad utan Lambdasond
Mätt kablar mellan styrboxar (enligt för felkod 1-4-4)
Motorn har bra jord
Har provat att köra med direkt matning till soppapump, ingen skillnad
Lött om det gamla soppapumpsrelät innan nytt sattes i.

Kan ha missat nåt vi har gjort / bytt.

Dagens fynd i felsökningen: soppapumpsrelät slår ifrån efter 10-60sek på EM2 (matning till pumpen) och motorn stannar ca 3sek efter det. EM1 fungerar.
4:30 in i videon
Som sagt givaren till svänghjulet är bytt.
Senast redigerad av 1 JanneH, redigerad totalt 0 gånger.
av atteatte
#1592138
Hur har du kollat att motorn har bra jord?
Att mäta i resistansläget med multimeter räcker oftast inte för att upptäcka dålig jord, det är bättre att mäta spänningsfall under last.
Mät mellan minuspol och motorblock samtidigt som startmotorn kör, alternativt när motorn är igång och generatorn laddar.
Mät även mellan minuspol och kaross med förbrukare igång.
Ett okej spänningsfall är under 1V, ju mindre desto bättre.
av atteatte
#1592163
Kort beskrivet mäter du spänningen mellan ändarna på ledaren som bär strömmen till en last med lasten aktiv.

Ju större ström du försöker dra och ju högre resistans det är i ledaren eller dess skarvar, ju mer spänning kommer landa över ledaren och skarvarna i stället för där du egentligen vill ha den, över lasten (startmotor, lampor, ECU osv.) (U=I*R, alltså spänning är lika med ström gånger resistans.)
Det multimetern gör när du mäter i resistansläget är att den producerar en känd spänning och en känd ström och placerar ett känt motstånd i serie med det du vill mäta, ju mer av den kända spänning den producerar som landar över det du mäter, desto högre vet multimetern att resistansen är.
Kruxet är att en multimeter i resistansläge producerar ingen nämnvärd ström eller spänning och kan därmed inte producera något betydande spänningsfall över grövre ledare, även om de har svagheter. Alltså kommer mätningen i princip alltid visa i närheten av 0 ohm såvida det inte är mer eller mindre totalt avbrott.
Om du däremot själv producerar en högre ström med hjälp av de elektriska laster du har till hands kan du göra samma jobb som multimetern gör internt, skillnaden är att ditt "kända motstånd" är t.ex. bilens lampor eller startmotor och det du mäter är spänningen över ledningen.

Så om startmotorn på bilen går runt utan bekymmer har du antagligen inga problem mellan batteri och motorblock, men batteriet är ju jordat till chassit i närheten av batteriet, och bilens elektronik är också jordad till chassit, på min S90 är det i ramen på motsatt sida batteriet, kan vara samma på 940 iom. att det är mer eller mindre samma bil, men jag kan inte svära på det.
av atteatte
#1592263
Jag har sagt det två gånger nu, du sätter igång lampor och andra laster i bilen och mäter spänning mellan minuspolen på batteriet och metall på chassit, om du mäter upp över 1V har du en svag jordkabel mellan batteri och chassi.
Samma metod gäller mellan batteri och motorblock, men då behöver du antingen ha någon som kan köra startmotorn medan du mäter, eller att motorn är igång så generatorn laddar.
av JanneH
#1592325
Tack igen, dåligt beskrivet av mig vad jag ville ha beskrivet sorry för det.

Menade mer typ: Ställ in multimetern på X mät med röd kabel på X och svart kabel på X läs av värdet på multimetern :)
Senast redigerad av 2 JanneH, redigerad totalt 0 gång.
av atteatte
#1592329
Mja, jag kanske var lite väl teknisk, men jag själv gillar att veta hur saker fungerar, inte bara hur jag ska göra.
Att mäta spänningsfall kan vara rätt användbart i många sammanhang när det kommer till el på lite äldre bilar, där skarvar av olika slag börjar ärga, kablar skaver sönder osv. 12-14V är inte mycket spänning, så man vill ju försäkra sig om att så mycket som möjligt kommer dit det ska, ännu värre är det på gamla veteranare med 6V-system.
Har fått lov att göra den här sortens mätning på en handfull bilar senaste året av ren tillfällighet, så jag har haft det rätt klart för mig i tanken :-)

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]