Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olivermartin
Hej, jag äger en 940 -93 där någon sänkt ner en b230fk, sitter några röda saab spridare med hög ohm då den inte har något spridarmotstånd, osäker på hur många cc dom ger men vet att det är mer än original och bilen går för fett, då till frågan, hjälper det att ställa upp laddtryck (den laddar 0,3 bar just nu) eller är det att köpa nya spridare som gäller? och vilka spridare isåfall, helst några som har kring samma cc som original turkosa spridarna (337cc) och hög ohm (12-16ohm) tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du behöver annan mjukvara anpassad för spridarna. Högre laddtryck kan i bästa fall göra att den går bättre just under max laddtryck... I övrigt hjälper det inte ett skit.

Enklast är ju att plocka orginalspridare med tillhörande motstånd och koppla in...
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har Saab röda spridare i min 745-a (B234F) som jag kör på etanol (E85). Dom ger ordentligt med bränsle. Jag har en justerbar BTR och kör med ett tryck på c:a 3,6 kg,
Bosch 0 280 150 431 ger 359 cc/min (Saab 9000 turbo) jämfört med original spridare 0 280 150 749 (original på Volvo 16V motor) som ger 228 cc/min.
av TioTusenKRBil
På en turbo vill man nog köra typ 968 "gröna R" om du menar att han ska etanolkonvertera. Jag håller med lucifer att man lättast kontaktar någon som kan mappa. Finns så mycket data hos de som kan att du behöver troligtvis inte ens åka dit. Berätta din setup, så får du en säker mapp på chipp via posten nästa vecka. Annars kan man köra till skroten och säkert få hela bränslebryggan inkl spridare och btr samt motstånd från någon kraschad 940turbo för samma pris som en ny spridare/chipp.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Röda spridare ger inte mycket mer än original än att bränsleboxen ska klara av av att reglera. Kört med röda spridare på min FK bra länge och aldrig haft bekymmer med att den går fett. Så jag är mer inne på att du har något annat fel som gör att den går fett.
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]