Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ftxknugen
Jag har ett problem med att tempmätaren på min 940 stiger helt normalt tills att den står rätt upp och inte går längre. Detta har gjort att jag har behövt plana toppen två gånger då bilen inte varnat för hög temperatur när det börjat läcka vätska. Om nån har någon aning så får man gärna höra av sig och är som vanligt mycket tacksam för svar :-)
Användarvisningsbild
av freak1
Givaren i blocket kass.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sitter bakom termostathuset, runda stift. Motorstyrningen har flata små stift
av 945TurboLover
Har haft loss tempmätaren o mätt en del på den. Själva visaren har fyra anslutningar. 12V, minus, samt två som ger signaler för hur mkt den ska visa. Signalerna kommer från den ingjutna kretsen på kretskortet. Varför två anslutningar för signaler? Jo, den ena ger signal/spänning för att få visaren att visa från kallt och upp till lodrätt/rakt upp. Rakt upp är liksom viloläget för den. Vid högre temp så ska den andra signalen/anslutningen få spänning för att kunna visa högre temp än rakt upp. Men elektroniken ger inte den spänning som den ska då. Har testat att simulera givarens motstånd med en potentiometer, och den behöver ge mkt högre temp innan elektroniken ger spänning f visning av den höga tempen. Så tyvärr kan motorn då gå varm fast tempmätaren visar rakt upp. Har inte löst problemet tyvärr. Bytte tempgivaren då den var helt trasig, avbrott. Det luriga verkar vara att om givaren har avbrott så visar nålen rakt upp. Den måste ha ett visst motstånd vid kallt f att elektroniken ska visa kallt. Så med frisk givare så fungerar det bra från kall motor och upp till normal temp ungefär. Men blir det övervarmt så stannar ändå visaren rakt upp. Att byta visaren till en med hel elektronik är nog den lösning som funkar. Hjälpte inte att löda på osv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte riktigt.... Själva mätaren har plus och minus, samt last. Lasten är en resistiv givare - 2 poler. Ingen magi med olika kombinationer av signaler hit eller dit, bara rak resistans.

Att mätaren 'står still' en bit i mitten är på flit. Annars skulle medelsvenson få ett nervöst sammanbrott när tempmätaren hoppade upp och ner hela tiden, eftersom drifttemperaturer fluxeras rätt kraftigt. Vill minnas att mätaren står still mellan typ 95c och 105c, och mellan 'mitten' och 'topp' är det typ 15-20 grader det handlar om. All filtrering sker internt i mätaren, och har inte ett skit med antal anslutningar att göra.
av ftxknugen
Tack för svar och det förklarar ett och annat. Grejen är ju dock att när jag sisst körde bilen då även toppen blev skev så gick bilen utan kylarvatten i typ en halvtimma om inte mer och tempgivarn rörde sig fortfarande inte längre än att stå rätt upp.
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]