NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XR600rg
Min V50 befinner sig i närheten av där den bor 363 dagar om året... Utav de övriga 2 dagarna är när hustrun åker till Skåne en gång per år... Vad händer då när bilen under dessa 2 dagar INTE är hemmavid..
Service motorstyrsystem erfordras... Trött jag blir...
Bilen nu hemma igen. Klagar på turboregleringen.
Detta inträffade för LÄNGE sedan när bilen gått 9 tusen mil. Ny turbo på motorskade garanti då.
Det var lägesgivaren till turbovingarna som gett upp då. Sannolikt så även nu verkar det som.
Nu har bilen gått 28 tusen så det kan väl få anses som ett någotsånär acceptabelt problem... Som gärna fått inträffa när bilen är hemmavid... :(
Jag har sett att det faktiskt GÅR att köpa/byta givaren till turboläge. Volvo gör INTE så.
Är det någon duktig/erfaren tekniker här som faktiskt HAR gjort en sådan givarbyte operation ?? & erfarenhet av resultatet??
Nu har ju faktiskt turbon gått 19 tusen mil så man kan väl fundera på om man verkligen ska tänka på byte av givare. 19 tusen mil med perfekt skött service & exakt rätt olja, service, additiv & allt som krävs för bra funktion. Även partikelfilter är åtgärdat. Så jag har försökt vara snäll mot gammal V50 2,0 D.
Någon som monterat "pirat" turbo & har (helst bra) erfarenhet av det??
av kvillebäck
Jag har monterat pirat och varit nöjd men det blev inte 100% som innan.
Lägesgivare? Inte helt säker på vad du menar här men kanske du menar vakumklockan som styr VNT. Vanligast i så fall är nog att VNT koksar fast i turbon. Således är man då inte hjälpt av att byta klockan.
Då det var väldigt länge sedan jag intresserade mig för detta så kan mina kunskaper på området vara inaktuella. Det problemet som fanns då var att det inte fanns någon maskin utanför fabriken för att justera in klockan så den ställde VNT rätt mot laddtryck och övriga parametrar. Därför såldes inga repsatser från Garret till aktuell turbo. Bara nya turbo. Misstänker att detta kan förklara Volvos val att bara byta hela turbon.
Det är även några saker runt turbon jag också skulle byta samtadigt som turbon om man skall vara seriös.

Det vanligaste problemet som ger det fel du beskriver (utan att veta felkod) är nog magnetventilen, styrningen av den, samt vakumslangarna till och från den.
Personligen körde jag 30.000 mil innan jag bytte turbon, och då i samband med att jag bytte flera andra saker.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]