Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
En fundering:

Vad är det för material i bromsoken och dess hållare fram och bak på en V60?
Har läst på olika sidor där nya ok säljs som anger gjutjärn, aluminium samt båda dessa.
Kanske är det vissa delar som är det ena och andra delar som är det andra?

Funderar på att fräscha upp i samband med hjulskifte, då är detta bra att veta tänker jag. :-)
av KalleJ
Syns rätt tydligt att det är olika legeringar på 316mm oken fram.
Hydraliska delen av oket har mer zink,alu eller något i sig. Kanske är alu ?
Mothållet rostar precis som vanliga ok i gjutjärn.

t.ex.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 7/36000150

Biltemas fälgfärg, hammarlack eller bromsfärg. Efter lite stålborste och bromsrengörning bör ju duga annars.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är inte alla ok av gjutjärn nuförtiden? :-)
Jem & Fix säljer Hammerite "smooth" silver 0.75l för 269 kr. Lite svårmålad dock, silverflingorna har en tendens att sjunka ner i klarlacken längs penseldragen.. Och man måste röra flitigt i burken :-/ Tvättar, stålborstar och bättrar på den synliga sidan av ok och hållare varje vår numera. Fåfänga? javisst :-)
Tänker man åka bana måste man mer värmebeständig färg.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Min tidigare V40 vill jag minnas hade bromsok i gjutjärn fram och aluminium bak, det verkar ganska vanligt. Troligt är att resten av delarna är av något annat material än aluminium.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack då kan jag nog fixa till dem lite, det ska dock inte målas och kladdas hej vilt. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Överarbeta inte, hur man än gör så blir oken fula på en vinter. Det är faktiskt enklare att bättra på färgen lite när våren slår till.
Finns ju sprayfärg också :-) Men då får man förstås maskera..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Erik Å skrev: ons 16 okt 2024, 21:22 Överarbeta inte, hur man än gör så blir oken fula på en vinter. Det är faktiskt enklare att bättra på färgen lite när våren slår till.
Finns ju sprayfärg också :-) Men då får man förstås maskera..
Ingen risk att det överarbetas ;-)
Har köpt någon goja som man ska smeta på och spola av för att få bort viss ytrost, tänkte testa detta bl.a. på vissa delar i hjulhuset som inte består av aluminium. Därav frågan... :-)
Ska även testa på andra utsatta delar på bilen och sen gå på med :https://navx.se/produkt/jenolite-waxoil ... ray-500ml/ (inte köpt här) vilket jag vid ett tidigare tillfälle sprayade på innanför hjulhusens innerskärmar. Onödigt jobb? Möjligt...
Nåväl vi får se hur det blir. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla vad jag hittade på Jem & Fix :-) Dock inte "smooth"
Funderar på att testa till våren..
20241017_105113.jpg
20241017_105113.jpg (1.25 MiB) Visad 2461 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Erik Å skrev: tor 17 okt 2024, 12:13 Kolla vad jag hittade på Jem & Fix :-) Dock inte "smooth"
Funderar på att testa till våren..

20241017_105113.jpg
Trevligt, dock har jag 12 mil från Stockholm till närmsta Jem & Fix-butik i Flen...
Blästra, maskera och spraya blir väl bäst, har sett de som målar med pensel vilket jag antar inte blir lika jämnt och fint.
Användarvisningsbild
av Erik Å
fjohan82 skrev: tor 17 okt 2024, 15:48 Trevligt, dock har jag 12 mil från Stockholm till närmsta Jem & Fix-butik i Flen...
Den går säkert att shoppa på nätet :-)
Det var nytt för mig att Hammerite finns som spray..

Ingen tanke på elbil? Då det änd&[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]