Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengtzz
Hej,

Har ett relä (fram till vänster på förarsidan) som står och tickar till och från, låter som en blinkers. Har då problem med varm/kalluftsspjället som emallanåt ej vill ”lyssna”, den fastnar då antingen på enbart kall eller varm luft, håller man på grejar lite med rattarna ett tag (som kontrollerar värmen och vart luften ska blåsa) så funkar det helt plötsligt.. Ratten som kontrollerar vart ventilationen blåser funkar dock inte alls och det blåser bara från ”mitten” ventilationerna oavsett inställning.

Detta får mig att dra slutsaten att det är något relä som gått som påverkar både spjället som ställer värme/kyla samt spjället på förarsidan som styr vart luften ska blåsa, eller är jag ute och cyklar? Hur hittar jag detta/dessa relän och bör det isåfall bytas eller kan det vara båda spjällmotorerna som gått? Känns osannolikt att båda har gått dessutom funkar ju värmespjället till och från

Bentzz
av kviste
Tjena,

Jag har lyckats hitta relän för A/C i säkringsboxen placerad i motorrummet. Tror även jag har ett i kupén. Antalet och placering kan nog skilja beroende på årsmodell.

Vad har du för årsmodell? Alternativt att du kollar på gcp.se under kataloger, där finns S/V40 med katalog för originaldelar.
Kolla om VO 30870938 passar din.

Här är ett relä för kupefläkt(Nr: 19); https://catalog.gcp.se/p/volvo-s40-v40/ ... 51/1082645

Här är relä för A/C(Nr 7); https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441
av kviste
Då jag själv hade lite problem med A/C funktion; kunde stäng av sig själv helt random (pendla mellan röd och grön indikation på knappen AC ON/OFF) samt få sig lite frispel och gå upp och ner sporadiskt i fläktvarv och ge felaktig temperatur.

Jag gjorde följande:

- Bytte 5st relän, 3st i säkringsbox som finns i motorrum och 2st i säkringsbox som finns i kupén strax ovanför kopplingspedal. (Dessa styr t.ex. AC komrpessor, kylfläkt till motor och insprut om jag inte minns fel)

- Bytte transistor/resistor som sitter på passagerarsida strax ovanför fotutrymmet (precis brevid kupefläkt och filter) Denna var ganska ärjad/smutsig/dammig och vid visuell kontroll gav den intrycket att behöva bytas. Kolla VO 30864189.

- Gjorde även rent "insuget" som sitter under rattarna där man ställer in fläkthastighet, temp och var den skall blåsa. Du hittar detta genom att lokalisera "spjället" (tre små korta streck) på panelen för manövreringen av E.C.C. Är ganska säker på att den suger in luft från kupén för att få den faktiska tempen i kupén som sedan korrigeras av E.C.C. Är denna dammig/igensatt tror jag det kan påverka systemet.

Problemet med styrningen var fläkten skall blåsa har inte jag haft men vet att det sitter små motorer runt om som öppnar/stänger spjäll mekaniskt när du ändrar inställning. Kan vara dessa som slutat fungera. Är det fallet får jag känslan av att hela intrumentbrädan måste demonteras, även delar av fläktsystemet vilket låter lite jobbigt.

Nu funkar klimanläggningen felfritt för mig. Hoppas infon kan hjälpa dig/någon och om vidare förklaring behövs så lämna en kommentar.
av EddanVolvo
Har du lyckats hitta felet?
I somras hade jag samma fel på min Volvo s40 från 2001. Då blev det ibland från ingenstans full värme och ibland bytte det till full kyla. Det slutade sedan med att det bara kom kalluft. Hur jag än vred på rattarna hände det ingenting. Jag åkte då på skroten och köpte en AC-styrenhet, alltså den man vrider rattarna på för att styra temperatur, fläktstyrka osv. Den kostade 100 kr.
Efter jag bytte den fungerade temperaturen precis som den skulle. Hoppas det kan vara till hjälp.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]