Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så då har jag uppgraderat min älskade 2020 S60 T5 R-Design som nog är den bästa bilen jag någonsin haft. Jag riktigt älskade den bilen och den har gått som en klocka genom åren. Men då den ändå är 5 år gammal och Volvo verkar sluta med sedaner eller iaf med S60 så passade jag på att knipa en av dom sista lagerbilarna. Mer pulver under huven och samtidigt känna mig lite mer modern med el :-) Tycker också att jag fick bra betalt för min gamla bil.

Inbyte: S60 T5 AWD R-Design, polestaroptimerad med 20" fälgar
Ny: S60 Recharge T8 II Ultimate polestaroptimerad med B&W, det mesta i utrustningsväg förutom dragkrok och ventilerade säten.

Mycket är så klart en uppgradering men det finns en del minus också. Några saker kände jag till men hade inget tillfälle att provköra en liknande bil så det blev en del överraskningar.

Plus och minus vid jämförelse:
+ Prestanda woho :)
+ Mycket mycket tystare i kupen.
+ Ljudet (B&W)
+ AAOS gillar jag. Känns mycket rappare och fler och bättre appar som waze etc
+ Elstol även på passargerarsidan
+ Panoramatak
+ Snyggare framifrån med grillen utan silverram
- Saknar den sportigare känslan från R-Design och 20". Känns ganska "gubbig".
- Saknar en del inställningar, inget körläges hjul, kan inte automatiskt vinkla endast höger sidospegel vid backning, kan inte låsa en profil från ändring mm
- Pipet vid fortkörning som inte går att disabla konstant
- Maxfart 180 km/h
- Mindre förvaringsutrymme i mittkonsolen
- Nycklar i plast och ingen badnyckel. Känns inte premium.

Och så en bild på bilen i fråga
Bil.JPG
Bil.JPG (210.33 KiB) Visad 2675 gånger

Saker som jag tänker modifiera:
* Beställt svarta originalemblem till bakluckan. Volvo, S60 och Recharge.
* Beställt nyckelskal i skinn från Kina.
* Installera belysta instegslister
* Tona bakrutorna något

Är också riktigt sugen på orbit och ta bort fartspärren mfl inställningar men tror inte att jag kommer våga på en ny bil under garanti.

Gillar verkligen inte elbilsfägarna och skulle gärna byta till 20" men det står i instruktionsboken att R20 inte är godkända. Måste väl vara många som kör 20" på S60/V60 T8 Recharge?
dackliten.JPG
dackliten.JPG (38.8 KiB) Visad 2675 gånger
StefanN skrev:Badnyckel är ju tillbehör och beställs separat, jag har en till min men jag har aldrig tagit fram den ens.
Ja, jag vet att den går att beställa för typ 3k men på förra bilen fick man med den plus två svarta nycklar i skinn, därav minus. Plast känns inte så premium. Fördelen med badnyckeln är att man inte riskerar att öppna alla fönster oavsiktiligt.

valln skrev:Berätta mer om pipen vid fortkörning.

Vad händer om du ställer farthållaren på 85 på 80-väg och kör?
Så fort du kör över, t ex 52 på 50 väg så börjar det plinga. Går att enkelt trycka bort och återkommer inte förrän nästa körning. Säljaren påstod att det är en EU regel så jag antar att andra bilmärken har/kommer ha samma.
ShogunX skrev:Gällande fälgar: Valde 20”-fälgar till en S60 T8 som jag hade innan, det var då fälgar till XC90; som även är godkända för XC90 T8.
Hade din sportchassi?

Ser att på tyska sidan kan man bygga en S60/V60 mildhybrid där man kan välja 20" men dår får man automatiskt sportchassi. T6/T8 Recharge kan man inte välja 20" (om man inte bygger en PE).
Nej, den möjligheten fanns inte vid tidpunkten som riktigt tillval för 60-serien och så tror jag det är än idag. Med ”riktigt tillval” menar jag att det ibland kunde specificeras att en bil hade sportchassi men att den i själva verket hade ett chassi kallat ”Dynamic”. Det alltså är samma chassi som min nuvarande V60 D4 AWD Momentum har, men med förstärkta fjädrar och dämpare. Min nuvarande V60 (också den med 20”-fälgar från XC90) och min dåvarande S60 har samma markfrigång samt hanterar vägens ojämnheter likadant - även om känslan i kurvor skiljer sig åt smått.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]