Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontus199
Hej! Köpte en "kanonbra, felfri familjebil" för en vecka sedan som inte gjort annat än krångla tyvär.
Bilen är en V70 2011 med en T4 motor och en automatlåda.
Det börja med en motorlampa som visade sig vara att kamaxlarna står fel mot vevaxeln (troligvis efter kamremsbyte som skedde för 2000mil sedan av stor känd verkstadskedja) tidigare ägare har släckt felkoden innan jag kom och köpte den för jag prova släcka den också när den kom för mig och då va den släckt 10-15mil). Har fått tid för att ställa in detta riktigt om en månad men bilen går att köra utan några konstigheter och går perfekt i motorn. Men till mitt nya problem då! Igår börja det försvinna kylarvätska.. Okej det kanske är vattenpumpen i och med kamremsbytet tänkte jag först men det skedde för 2000mil sedan och bör läckt tidigare för mig om det skulle ha ett samband. Har kört bilen ett par dagar innan detta skedde så jag fyllde på lite och åkte hem. Det gick bra dom 4 milen men idag kom ett till meddelande efter en sträcka 5-6mil att kylarvätskan är låg igen och då förstod jag att det läcker ju såklart och ganska mycket (1L på 10mil ca)...
Tittat alla slangar och kopplingar jag kommer åt men ser inget läckage. Inget vatten i motor och inget övertryck eller olja i expansionskärlet. Blir lite imma på rutorna som inte riktigt går bort med full värme dock ingen fukt på mattorna inne i bilen och ingen direkt glykoldoft. Tror ni som jag att det kan vara värmepaketet eller tror ni det kan det vara EGR?
Kan tycka att värmen skulle bli lite varmare på fullt en va de blir men nu jämför jag med en gammal 940.
av NorrlandsBrons
Kan vara topplockspackningen. Symptomen på topplockspackning är olika beroende på vart den går sönder. Kan vara så att det läcker in glykol i cylindern som förbränns och åker ut med avgaserna. Då märks det varken på oljan eller kylarvätskan. Går att göra tryckprov av cylindrarna och se om det kommer bubblor i expansionskärlet.
av Pontus199
NorrlandsBrons skrev:avgaserna
Har hittat små droppar på en koppling nere under vattenpumpen typ så inget som går in i motorn. Det blir att be verkstan riva lite och hitta felet undertiden dom ändå ska ställa in motorn. Suck för dessa bilarna...

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]