Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Hej! Jag har en Volvo V70 D4 och har problem med att den pressar ur sig luft ur oljepåfyllningen. Bilen drar olja, och jag vet att det läcker från vevaxelpackningen. Det ska årtgärdas tillbaka till problemet. Jag misstänkte först att problemet berodde på ventilkåpan och PCV-systemet, så jag köpte en ny ventilkåpa från Volvo, men det gjorde ingen skillnad.

Bilen trycker fortfarande ut luft genom oljelocket, och jag undrar vad detta kan bero på. Jag skulle uppskatta några tips på vad jag kan kolla innan jag går vidare. Börjar misstänka att det kan vara kolvringarna som börjar sätta igen sig, men jag vill helst undvika det jobbet och undersöka andra möjliga orsaker först.

Tillägg
Gjorde ett sånt där handske test och den blåser upp handsken.
Har noll felkoder.
Användarvisningsbild
av PalleH
Jag har precis också gjort handsktestet med resultat att den blåstes upp, jag hade tänkt beställa bara ett nytt membran.
Men då kan alltså felet kvarstå ändå tydligen,hoppas någon annan kan ge dig svar på varför.
av Gutten23
Ja, tyvärr kvarstår felet. Dock kan membranet hjälpa för andra. Jag får önska dig lycka till med bytet och hoppas att det löser sig för dig. Jag fick upp en felkod idag, P200900, och har svårt att se hur det skulle kunna hänga ihop. Bilen har känts slö ett tag, och den felkoden förklarar nu varför.
Användarvisningsbild
av PalleH
Här är ett tips du kan prova om du har hög olje förbrukning och vill rengöra kolvringarna.

Vad kostade en hel vevhusventilationen kåpa på Volvo? Jag hade tänkt prova att bara byta membranet men hittar inget till just min motor D4204T5 har du den motorn med?
av DennisCA
På ett annat forum har jag hört om WD40 metoden, man fyller cylindern med WD40 genom tändstiftet och sen får det stå tills det runnit igenom. Det ska lösa upp koksade kolvringar.
Användarvisningsbild
av PalleH
DennisCA skrev: tis 15 okt 2024, 14:11 På ett annat forum har jag hört om WD40 metoden, man fyller cylindern med WD40 genom tändstiftet och sen får det stå tills det runnit igenom. Det ska lösa upp koksade kolvringar.
Okej där ser man ,bra tips!
av Gutten23
DennisCA skrev:På ett annat forum har jag hört om WD40 metoden, man fyller cylindern med WD40 genom tändstiftet och sen får det stå tills det runnit igenom. Det ska lösa upp koksade kolvringar.
Okej tack det får bli att testa.
PalleH skrev:Här är ett tips du kan prova om du har hög olje förbrukning och vill rengöra kolvringarna.

Vad kostade en hel vevhusventilationen kåpa på Volvo? Jag hade tänkt prova att bara byta membranet men hittar inget till just min motor D4204T5 har du den motorn med?
Har samma motor gick in hos bilkompaniet här i stan och dom beställde. Jag fick betala 2200kr packning hänger med.

Gå in på närmaste Volvo återförsäljare. Dom kan beställa allt möjligt ifrån Volvo.
Användarvisningsbild
av PalleH
Okej det var inte så farligt jag hörde med en biltillbehör firma idag och de skulle ha 3600:- för icke original. Men ska höra med volvo om det går att köpa membranet löst,men har läst någonstans att de inte så säljer det.
Är det någon annan som läser detta och vet var man får tag på ett membran så tipsa gärna.
Jag har kollat på trodo skruvat och autodoc men det finns kanske från något annat ställe som jag missat.

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]

Jag höll på att dö. Vi ringde Skob[…]

Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]