Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag och farsan köpte en orginal volvo 740 i mars och vi har fixat lite smått och gott i motorn men den går fortfarande lite ryckigt och svagt, när man accelererar går den ryckigt, när man ligger i jämn hastighet så går den ryckigt och hackigt den går bra på tomgång ca 700-800 rpm

Vi har bytt tändplatta för den gamla var skrot, testat med ny luftmassemätare och blev inget bättre, avgasröret är omgjort vet inte om det skulle kunna skapa problem om något är slarvigt gjort, bytt insprutsrelät, tändmodul, tändstift, tändkablar, fördelarlock med ny hallgivare, bränslefilter + bränslepump, insugspackning då den gammla var sprucken och dålig.

När man drar ur lambdasonds kontakten så går den varken värre eller bättre vilket definitivt är ett problem men tänker att jag skickar ut det här inlägget ändå ifall det skulle kunna vara något annat :-)

/Theo
Senast redigerad av 1 Theo07h, redigerad totalt 0 gånger.
Har ni kollat felkoder? Lyser motorlampan? Om inget händer när du kopplar loss lambdasonden är förmodligen boxarna i "felsäkert läge" då måste du nolla alla gamla felkoder, så kan den funka igen. Kolla här hur du ska göra, och hur du kan använda diagnostik boxen.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4Bb4rmGip4
Inga lampor lyser dock så vet jag inte hur man skulle läsa felkoder då min 740 var uttagen 1987 alltså att det är en 88 (A) model. Det brukar ju finnas en liten svart dosa för felkoder annars i B modellerna som inte jag har..
Då har du inte diagnostik boxen. Du får börja med att mäta lambdasonden. Lossa gummit på den svarta kabeln och koppla en multimeter på stiften (utan att dela i kopplingen) i kopplingen och jord på motorn. Med tändning på ska det visa c:a 0,5V. Starta motorn, efter någon minut ska V börja växla mellan c:a 0,1 och 0,9V. Det växlar fort, många gånger i sekunden så alla multimetrar fungerar inte på detta. Jag har en billig från Jula som funkar. Dyrare och mer exclusiva multimetrar fungerar inte alltid.
Denna funkar, köpte på Jula 99 kr
https://www.skruvat.se/Digital-multimet ... -rEALw_wcB
Okej tack! det får jag kolla. Vad gör man om den inte skulle börja växla i volt? är lambdasonden trasig då? eller finns det något annat som är fel då?
Får se när vi åker och köper multimeter eller om farsan redan har en
Theo07h skrev:Får se när vi åker och köper multimeter eller om farsan redan har en
Är han närheten av min ålder och "hållt på" med bilar har han säkert det. 😇😇
Tack för alla svar! Nu värkar det som det inte bara var lambdasonden utan tändningen var dålig också. Det vi gjorde var att ta loss lambdasonden och tvätta den med bromsrengöring för innan var lambdan täppt av sot o smutts, men det som gjorde mest var att öppna tändkåpan och lite lätt slipa bort sot från dom 4 gula ytorna som rotorn snurrar mot och sen på det justera vi tändningen lite till så går den bra nu igen

/theo

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]