Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är tydligen vanligt fel på dessa, och det är en potentiometer som slits ut. I dessa rullar är det en kille som
som ersätter den med en magnetisk dito. Jag har svårt att förstå hur den funkar, men funkar det så funkar det.
Frågan är, var får man tag på de nya delarna ?

Jag blir inte klok på det här. Finns det 2 olika spjällhus till V70 modeller med 5 cyl 140 hästars bensinmotor 00-04, eller bytte de typ för år 2002 ?
Någon som har lista på vad resp pinne i kontakten är till för ? det är 6 pinnar och pinne 6 är visst matning på 5 V (?), pinne 5 är nolla ("jord") tror jag.
Om jag minns rätt så var det var nånstans under MY 2002 (eller var det möjligen 2001?) som Marelli sparkades ut till förmån för Bosch. Båda spjälltyperna kan antagligen förekomma den årgången.
Typiskt för Volvo är att de inte byter rakt av på alla linor och modeller samtidigt utan stegvis..
Jag antar att det inte går att montera in ett bosch spjällhus från 2003 och det fungerar som ersättare för en spagetti magneti mareli ? De är förstnämda är mycket billigare på skroten än de senare.
När kom de där gul etikett spagetti magneti mareli (med mycket frikadelli ?) ? Skillnaden mellan gul och vit etikett modell ?
Jag fick tag på en spagetti magneti med nr 8844347 och en gul etikett. den kommer från en V70-00a. Resultatet blev en halv framgång. Varningssymbolerna och varningstexten försvann från instrumentdisplayen, och den varvar normalt. Problemet är att när man kör så skakar och "hostar" bilen var 20 sekund.. axar man sakta upp så är det inga skakningar, men när man lättar på gasen kommer skakningarna. Dessutom funkar inte farthållaren heller. Felkoder ECM 91F0 + ECM 9190 fås också utan kostnad.
Jag gissar att det är ej matchande programvaror som spökar.
Hur är det nu, går det att matcha programvarorna mellan spjällhuset (ETM) och motorkontrollenheten (ECM) ?
volvoscania skrev: tis 15 okt 2024, 16:11 ..När kom de där gul etikett spagetti magneti mareli (med mycket frikadelli ?) ? Skillnaden mellan gul och vit etikett modell ?
Nånstans mitt i ETM-krisen så gjorde Spaghetti :-D Marelli en marginell förbättring och bytte därmed till gul etikett. Men även dessa nöts tydligen ut långt innan Volvos stipulerade livslängd är passerad. Den enda långsiktiga lösningen är att få tag i ett Atech2-ombyggt spjäll (borde finnas sådana på skroten), eller bygga om ett. Antingen skicka till Atech2 eller bygga om själv, det går tydligen att shoppa nödvändiga delar på nätet.
Tro't om ni vill, jag har faktiskt jobbat med en italienare från Marelli nån gång runt millenieskiftet :party:
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h&a[…]

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]