Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gorlars
Har köpt en 940 -91, bensin, 131 HK, som är ombyggd till A-traktor åt min son. På premiärturen tog det inte mer än 10 min innan den tvärstannade. (Bogsering, jävlig ledsen och besviken son) När vi startade upp den vid premiärturen var batteriet påtagligt slött, fick precis igång den innan han rullade iväg. Han sa att mätarna började "leva ett eget liv" och sedan dog motorn. Vi provade att kabla igång den, men startmotorn reagerade inte alls. Det är konstaterat att startmotorn är körd, men jag misstänker ju att generatorn borde vara orsaken till att bilen tvärstannade? Om generatorn ger upp, kan man köra på batteriet en stund, och sedan när spänningen blir för låg så dör den? Eller dör den direkt generatorn ger upp? Vad jag heller inte begriper är varför startmotorn har gett upp? Kan felaktig generator orsaka problem med startmotorn som dödar den?

Någon som har någon ide/erfarenhet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om generatorn inte laddade från början kan det vara felet. Hur har ni konstaterat att startmotorn är kass? Är där spänning på battetiet? Över 12V ska det vara, 12,5V i vilospänningen är det på ett bra batteri. Kolla om laddnings/generator lampan lyser med tändning på. Lyser den inte (med tändning på) då är kolen till generatorn oftast ulslitna och generatorn laddar inte. Med motorn igång ska spänningen på batteriet vara över 13V, helst upp till 14V
av atteatte
Om generatorn inte laddar kan man köra en bra stund bara på batteriet förutsatt att det var ordentligt laddat från början, sen när man når gränsen för vad ECU och tändsystem klarar av kan saker och ting balla ur innan bilen dör.

Klickar det om startmotorn, men den rör sig inte i övrigt?
Ett dåligt laddat batteri kan bränna en rotorlindning i startmotorn om man har en väldig otur.
En likströmsmotor är bara byggd att ha pulserande ström i rotorlindningarna med hjälp av att kommutatorn rör på sig när motorn snurrar, men om spänningen är för låg och armaturen i motorn inte rör sig kan man bränna av en lindning om man håller nyckeln på för länge.

Det ni skulle kunna ha råkat ut för med är ju om det är dålig kontakt mellan minus på batteriet och jord på chassi/motorblock. Då kan man kabla så det står härliga till och det kommer ändå ingen ström dit den ska, det kan även förklara varför generatorn inte laddat.
av Gorlars
Att generatorn är paj är väl en teori till varför den helt plötsligt tvärdog. Vi har inte kunnat kolla status på generatorn eftersom vi inte kunnat starta bilen pga startmotorn. Den är helt död och klickar inte ens när man vrider på nyckeln. Vi har konstaterat att startmotorn verkligen är bränd. Nu ska sägas att det var min sons första minuter i den och ovan att köra manuellt. Det kan ha varit så att han vridit på startnyckeln vid fel tillfälle innan bilen stod still, och utan att koppla, och kan ha bränt startmotorn på detta vis. Startmotor är på gång, så efter det får vi kolla funktionen på generatorn.

En skum grej är att det sitter en 14 V 65 A generator. Surfar man runt lite verkar ju de flesta generatorer till denna motor vara 80A eller 100A. Riskerar man att "bränna" något om man sätter in en 80- eller 100A generator?
Ingen risk att bränna något med en större generator, såvida det inte finns några andra elfel. En generator kan inte producera mer ström än vad man belastar den med.

Men jag tycker det låter lite otroligt att både generator och startmotor ska ha pajat samtidigt, speciellt att startmotorn inte ens klickar, det skulle betyda att solenoiden i den slutat fungera, och det känns som ett rätt otroligt sammanträffande i sammanhanget, då den rimligen inte borde gå bränna med för låg spänning.
Hur har ni konstaterat att den är bränd? Har ni testat att sätta en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket och försökt starta? Med laddat batteri såklart.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]