Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1592008
Jag har en V90 2018, ca 14.000 mil.
I våras krånglade bakre positionsljus till och från. Till sist bara från. Bilia tog fram kostnadsförslag på 2* 9.000:- !! Efter att ha datorkollat att det var ”fukt”
När jag skulle lämna in bilen på morgonen så fungerade belysningen så jag avbeställde.
Efter två veckor hände samma sak 🤔.
Men nu har det fungerat i 6 månader men är lite orolig för fuktig höst/vinter och att bli 18.000:- fattigare….
Finns det något man kan göra för att förebygga detta ?
#1592013
Tyvärr är det nog inte jättemycket att göra. Det beror lite på var vattnet kommer in.
Har inte tagit loss stora glaset så vet inte omd et sipprar in där bak via någon tätning? Det får du kolla på monteringsvideo eller ta loss själv.
Annars så sipprar det in i skarven där det klara glaset och det svarta huset är ihop smält (troligen friktionssvetsat eller motsvarande).
Se mina bilder på hur du trligen kan kolla läget.
Det du KAN göra där är att dra på lim. Till exempel lättflytande cyanoakrylat, precis på den delen där skarven är.
Dock, baserat på mina egna försök, så blir det inte helt vackert i kanten så det får du fundera på om det är värt det, beroende på hur kinkig du är.
Du kan även ta loss och såga/borra hål där kretskortet sitter för att försöka åtgärda men så länge det kommer in fukt igen så.....

Om någon av er byter och inte själva vill experimentera med den trasiga lyktan så kan jag ta den och göra en (troligen destruktiv tyvärr) demontering av den, som jag gjorde med lilla lyktan.

Edit: Koppla loss den bakre lilla lyktan när det händer igen och se om det löser sig, om felet triggas av en strulande liten.
#1592014
Ifall en av de stora lyktorna går igång igen, så finns det i alla fall en teoretisk möjlighet att få lampan att fortsätta fungera.
En lykta som tagit in vatten, men som vaknar till efter att ha torkat KAN ha nytta av att man borrar ett litet dräneringshål i lampans lägsta punkt.
Detta då det sitter elektronik en liten bit från lampans botten, ocn när vattnet stiger dit, då är det game over ifall detta vatten får verka på kretsar, banor och kretskort.
Ett litet hål, på rätt plats kommer då låta vattnet som kommer in i lamphuset att rinna ut.

Allting detta är högst teoretiskt då lamphusen är tänkta att vara slutna enheter, och i värsta fall så kan ett hål fungera som en ny inkörsport för mer fukt.
Alla hål i ett lamphus bör ha ett goretex-skydd som släpper ut fukt, men stoppar flytande vatten från att rinna in.
Men dessa skydd är svåra att konstruera, och ännu svårare att fästa... då man oftast inte har en kontakt på DOW eller 3M.
#1592016
Om du kollar på mina bilder på kretskortet från lilla lyktan så ser du att det blir rätt så...dåligt, med salt och fukt och elände.
Även fukten i luften kommer att påverka, särskilt då det troligen har kommit in just salt och skit också, då saltet och ärgen drar till sig mer fukt och game over.
Men. Det går att tvätta av och löda om kortet såklart. Problemet är just att ta sig in utan att skada kortet samt att återförsluta det sedan...
#1592018
Att löda om och laga banor är inga problem, problemet dyker upp när man ska få ihop huset efter operationen... :-)

Att ett kretskort utsätts för fuktig luft behöver faktiskt inte betyda att det skadas, det beror hel på hur man har behandlat kortet vid produktion. Det finns många fall där man inte kan försegla kortet, utan det får helt enkelt utsättas för luft och fukt.

För att förlänga livslängden kan man även arbeta med strategiskt placerade effektmotstånd eller mosfet om de redan finns i lösningen, deras värme kan användas för att öka konvektionen.

men det lär inte finns sånt i en personbils lampor, de ska ju vara täta. :-)

Att filtrera bort damm och salt kan lösas med filter, men då är vi tillbaka i det svåra med att fästa dessa.
#1592022
Här har saltet, åtminstone i lilla lyktan, kommit in då det börjat läcka in vatten så från att ha varit tät (från utsidan av bilen - inte tät från insidan, så den var ju ventilerad) så har vatten och salt trängt in och gjort gröt av kretskortet.
#1592023
Ja, dessa lyktor har ju mikrosprickor som vi sett tidigare.
Ultraljudssvetsen har inte riktigt levt upp till spec...

Att det då kommer in salt med vattnet är naturligt, att den pastan sedan äter kretsarna beror på att dessa saknar skyddslack eller för tunt/ej anpassat.
Och de saknar skyddslack då tanken är att lyktan är tät mot yttre element, och för att det kostar några cent att maska av LED med mera innan lackering.

Men det som förvånar lite med de små lamporna, är att pastan är elektrisk aktiv trots att den borde torkat upp.
Det beror troligen på bristande skyddslackering av banor och vior.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]