Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
bem skrev: mån 13 sep 2021, 16:42
least skrev: mån 13 sep 2021, 14:00 Organiska material som läder sträcks och töjs, ska man slippa detta måste man ha dit ett tjockare läder.
Men då får man en sämre upplevelse av sitsen.
Bästa vore nog om de skippa läder i mitten på sittdynan och bara hade det i kanterna, som de har haft förr. Då slipper man mycket av veckproblematik. Synd att det kostar en hel del att få bara tygklädsel numera om man har t.ex. Inscription. Comfort säten i tyg kostar extra, f.n. 14000 kr extra (ullblandad textil) på en V90. Skulle nog ha valt det men snålheten sa stopp för då hade jag redan en massa extra utrustning tillagt på min V90 T6 Recharge Inscription 2022 när jag beställde den. Skinnklädseln till Comfort säten är inte speciellt fin, ganska grov och blir väl veckig vad det lider. Finns ju Nappa ventilerat läder också som är riktigt dyrt tillägg 25800 kr... då kanske man slipper veck i lädret?
/Bo
Nä, du slipper inte detta med nappaläder heller. Vecken kommer sig av att läderkvaliteten är såpass tunn och följsam att veck lätt bildas. Ska man slippa detta är det ett grovt taxiläder i svart som ska in i bilen. Det är hårt och stabilt. Men har en kass känsla.

Sedan måste man som ägare förstå skillnaden i material, sätena är mer som en fin kostym och inte en overall.
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: tis 14 sep 2021, 07:14
bem skrev: mån 13 sep 2021, 16:42
least skrev: mån 13 sep 2021, 14:00 Organiska material som läder sträcks och töjs, ska man slippa detta måste man ha dit ett tjockare läder.
Men då får man en sämre upplevelse av sitsen.
Bästa vore nog om de skippa läder i mitten på sittdynan och bara hade det i kanterna, som de har haft förr. Då slipper man mycket av veckproblematik. Synd att det kostar en hel del att få bara tygklädsel numera om man har t.ex. Inscription. Comfort säten i tyg kostar extra, f.n. 14000 kr extra (ullblandad textil) på en V90. Skulle nog ha valt det men snålheten sa stopp för då hade jag redan en massa extra utrustning tillagt på min V90 T6 Recharge Inscription 2022 när jag beställde den. Skinnklädseln till Comfort säten är inte speciellt fin, ganska grov och blir väl veckig vad det lider. Finns ju Nappa ventilerat läder också som är riktigt dyrt tillägg 25800 kr... då kanske man slipper veck i lädret?
/Bo
Nä, du slipper inte detta med nappaläder heller. Vecken kommer sig av att läderkvaliteten är såpass tunn och följsam att veck lätt bildas. Ska man slippa detta är det ett grovt taxiläder i svart som ska in i bilen. Det är hårt och stabilt. Men har en kass känsla.

Sedan måste man som ägare förstå skillnaden i material, sätena är mer som en fin kostym och inte en overall.
Japp, man måste känna "sin" bil och egenskaperna olika material har i bilen.
Den bästa klädseln jag haft i en Volvo var i en V70 2.4 Business MY2001 jag körde med sen den var ny och i 13 år. Den såg som ny i sätena trots jag körde med den 40000 mil. Otroligt bra tyg i sätena, inte ett veck, inte en skråma eller hål eller slitet alls. Lite grå svagt rutigt tyg med lite läder på sidorna. Hitta ett foto nedan på den bilen jag hade sparat på en hårddisk i samband med att jag sålde den, där man ser sätena och tyget.
/Bo
Bilagor
V70_MY2001_säten.jpg
V70_MY2001_säten.jpg (482.09 KiB) Visad 5148 gånger
av Test123
Återupplivar gammal tråd, har fått detta i mittenpartiet på sittdynan.
Är det bara att acceptera eller går det att reklamera ? Går det att behandla för att undvika få det värre?
Är en V90CC MY2020 7000mil
IMG_3846.jpeg
IMG_3846.jpeg (3.13 MiB) Visad 4925 gånger
IMG_3845.jpeg
IMG_3845.jpeg (3.58 MiB) Visad 4925 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
Har likadant material i min V60 MY20 och med strax under 5 000 mil. På mittendelen har min ett likadant veck som flera andra här i tråden, det är dock relativt ytligt och har inte blivit värre med tiden.

Enligt vad jag sett är det ovanligt med begagnade SPA-bilar utan veck. Medan vissa har haft grövre och/eller fler veck än andra finns det nästan alltid en antydan till slitaget och väldigt få har varit helt utan ett sådant. De delar som jag tänker spelar in - förutom materialet och stolens konstruktion - är värme, belastning och de två delarnas varaktighet.

De enda stolarna jag har varit helt nöjd med, även slitagemässigt, var de med alcantara i min tidigare S90. Är tacksam över att ha den tidigare generationen av samma stolar i min nuvarande S60.
av Tybbe
Hej jag har nästan alltid haft " veck" i mina skinnstolar och har även i min nuvarande v60 2019 t5 och smörjer in skinklädseln i bilen en gång om året på sommaren så skinnet inte spricker när bilen blir lite äldre.
Användarvisningsbild
av Robbi
Test123 skrev:Återupplivar gammal tråd, har fått detta i mittenpartiet på sittdynan.
Är det bara att acceptera eller går det att reklamera ? Går det att behandla för att undvika få det värre?
Är en V90CC MY2020 7000mil
IMG_3846.jpeg
IMG_3845.jpeg
Äsch, det där är ingenting. Det är skinn och man sitter på olika sätt. Lär dig att se det som patina, skinn blir snyggare när det är inslitet.
av perhall
På V70II (2008-2016) var det finare skinnet (t ex i Ocean Race) mkt känsligare än det billiga "taxiskinnet". Flera märken som Merca o BMW har både riktigt skinn och låtsasskinn. Det är väl lite grejen med riktigt skinn att det syns att det är använt men slits på ett bra sätt eller? Kolla en Merca 450 SL från 1978 och en 244 DL från 1978 med tyg. Och en 244 GL/264 GLE från 1979 med skinn. Tyget är nästan alltid mer likt nytt än skinnet. Samma med V/XC70 med det billiga skinnet typ 2012, de verkar hålla sig mer fräscha än Ocean Race.
av Bempo
På en bil i Volvos prisklass ska skinnklädsel inte vecka sig på det här viset. Det kommer förr eller senare medföra försvagning och brister. Normal jämnt fördelad förslitning och patina är en sak men dålig kvalitet är en annan sak. Klädselns utformning måste skapas så att den motverkar såna här Volvo-veck och materialval har betydelse.
Jag har aldrig varit med om nåt sånt här på någon Volvo vi haft innan vi köpte senaste V60 modellen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Elmo kalv ligger inte långt hemmifrån. De gör skinnet till många volvobilar där är har jag för mig nyligen varit ett litet generationsskifte bland de som granskar skinnen. Det behövs lite mer erfarenhet för vissa skavanker för att se det.

Ungeffär som vid besiktningen av bilar.
För drygt 20 år sedan besiktigade jag en folkabuss. Väl tillbaka vid verkstaden satte bilen igång att brinna vid nästa starttillfälle. Inspektören va ny på arbetsuppgiften. Vi informerade om brander och han kunde erinra sig om en svag bränslelukt som han inte bedömt som alvarlig. Vid nästa tillfälle va han nog på tå när det luktat lite.

Kan va svårt att härleda vem som inspekterat det skinn som är i din bil men utan information om det är risken större att det är likadant på nästa volvo du köper.

Det är ju vi som anbänder bilarna som upptäcker sådant, förutom mycket av det de hittar på besiktningen. Vi är ju där för att det inte ska hända här. En tjej trampade sönder ett bromsok för mig en gång. Jag sa till henne just det.

Vi är ju här och gör testet för att en sådan sak inte ska hända där, och så pekade jag på porten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

• 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.