Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubs
Hej jag är på väg att köpa en xc70 2006 2,5li med aut Vad säger ni som har dom är det en bra bil Jag hade en xc70 från 2001 för en hel del år sedan den tyckte jag hade en del problem såsom många byten av hjullager och framvagnsdelar Hur är det med en 2006a Är dom barnsjukdomarna borta eller är det samma problem med dom fortfarande? hur är det bränsleförbrukningen ? jag vet en del klagar på hög förbrukning Krånglar dom mycket med fyrhjulsdriften? men fyrhjulsdriften blev väl bättre i och med att haldex kom 2003
Mvh
av Repser
Det är väl typ samma som 2001. Fyrhjulsdriften är bättre men inte krångelfri. Fortfarande bra automatlådor som går sönder en massa för att Volvo inte tycker att man behöver byta olja. Framvagnarna sliter ju mycket om man jämför med typ en 740 men speciellt mycket hjullager tycker jag inte de käkar. Dessutom är det ju enkelt att byta.
av glock40sw
Repser skrev: sön 13 okt 2024, 16:15 Det är väl typ samma som 2001. Fyrhjulsdriften är bättre men inte krångelfri. Fortfarande bra automatlådor som går sönder en massa för att Volvo inte tycker att man behöver byta olja. Framvagnarna sliter ju mycket om man jämför med typ en 740 men speciellt mycket hjullager tycker jag inte de käkar. Dessutom är det ju enkelt att byta.
Den första riktiga XC70 var MY 2002 .MY 2001 var mera v70 med lite andra plåtdelar. Jag hade XC70 2002 ungefär åtta år ,det var helt problem fri hela tiden ,tills min rygg krävde lite högre liggande stolar ,så blev det XC90 i stället. Visco fyrhjulsdrivning var lika bra som Haldex , både i djup snö och blank is. Visserligen testade jag aldrig för att dra hästsläp på leråker ,som de kloka biltestarna gjorde.
Användarvisningsbild
av drlecter
Det är en bra och slitstark bil. Men det krävs naturligtvis att man håller efter den med service och underhåll. Tex byte av olja i autlådan. Men som alla bilar går de sönder ibland..

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

av glock40sw
Har kört med Volvo bilar med automat sen slutet av 70 tal ,då jag fattade att man ska inte göra manuellt det som automatiken gör mycket bättre ,och har inte en enda gång byt olja i automatlådan.
När man läser Volvos service instruktioner noggrant står där rekommendationer att byta olja bara om man kör mycket med husvagn eller tunga släpp. Annars kan man lita på bilens övervaknings
system om oljan ,som ska varna om betesbehov. Detta kom på bilar någonstans -07,tror jag.

Menar du verkligen bokstavligt talat en meter fram[…]

Någon som har en aning om varför den g&[…]

USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]