Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av anp
Sista veckans telefonsamtal ( inkommande ) får mig att undra om det är dystra tider för försäkringsbolagen.
Först ringde det ena bolaget och glatt meddelade att de noterat att jag har ett antal fordonsförsäkringar hos dem, och undrade om jag tänkt något på hemförsäkringen...
Igår ringde det andra bolaget och meddelade samma sak, att de noterat att jag har ett antal fordonsförsäkringar hos dem...
Och undrade sedan om jag möjligen hade något annat jag ville försäkra?

Isåfall ringer väl jag er? Var mitt direkta svar, varpå tjejen replikerade att jag annars kunde ta det med henne nu. Mmm säkert :roll: *Klick* var mitt svar till henne då.

Denna form av "aggressiva" säljform gör att jag har god lust att säga upp all kontakt med respektive f-bolag, och flytta mina försäkringar till något annat bolag.
Varför ringer de aldrig och medddelar att de noterat att deras ( min ) försäkring plötsligt blivit mycket dyrare än konkurenternas försäkringar?

Med jämna mellanrum ( inför årsförfallodagen ) bör man ju kontrollera kostnaderna för försäkringar om man inte vill betala för mycket.
Användarvisningsbild
av Larre
Nej då, inte dystra tider för försäkringsbolagen. ALLA går bra. Även om någon skär ned, så beror det på att de vill öka sin lönsamhet, inte att de går back.

Vill du veta varför de ringer? Jag har några schyssta svar, men bara om du är intresserad.
av anp
Du får gärna dra dina svar på samtalen.
Jag ser inte samtalen som något som direkt ökar min önskan om samarbete med respektive f-bolag, ej heller gör mina bekanta det.
Användarvisningsbild
av Larre
Jag gillar heller inte att de ringer. Är själv "nixad", och det är otroligt skönt att slippa den stora mängden samtal. Men eftersom nix-registret inte har någon effekt på dem man är kund hos så får man leva med att bli uppringd av dem. Så det jag skriver nedan har absolut inget med vad jag tycker. Jag ser det som att det är bra att känna till delar av försäkringsbolagens taktik . Hoppas du kan finna något av värde och kan använda det i din egen taktik mot försäkringsbolagen.

Anledningen till att de ringer och vill ha dina andra försäkringar är att de inte vill att du ska ha dina andra försäkringar hos något annat bolag. (Ja, det är lönsamt med mer- eller korsförsäljning också, men det vet ju alla redan.) Om du som kund har dina försäkringar i olika bolag, så har varje bolag som du är kund i möjlighet att beräkna/prognosticera hur lönsam du är/blir. Därför är du hela tiden en potentiell förlust-risk för ett bolag som du är kund hos om du har någon (vilken som helst) försäkring i ett annat bolag, eftersom de också kan se din skadehistorik, beteende, med mera. Att förlora dig som kund är ju mer än en förlust av intänkt, det kostar massor att få dig tillbaka eller ersätta dig med någon annan.

En annan anledning till att de ringer just dig är att de vet att du är en lönsam kund. De ringer inga olönsamma kunder, eller kunder som de inte ser kan bli lönsamma, beroende på vilka modeller de använder för föutsägelse av lönsamhet. Om man blir uppringd av sitt eget försäkringsbolag, så vet man att man är lönsam för dem och har alltså en bättre förhandlingssits, än om man ringer in själv. Att på sekunden beräkna hur lönsam du är när du ringer in är nästan omöjligt, varför det alltid finns bättre möjligheter för dig att få ett bra pris om du tackar ja till ett "uppringt" erbjudande. Förutom att utgående telefonförsäljning nästan alltid har större mandat till rabatter än vad dem som sitter i kundtjänsten och tar emot inkommande samtal.

Och vet du, ditt bolag skulle troligen vilja ringa dig och meddela att de har upptäckt att din försäkring hos dem är dyrare än vad din risk motsvarar (för de vet att du kommer att leta en alternativ försäkring förr eller senare), men de vet att om de ringer och berättar det och sänker premien eller bara sänker premien utan att tala om det annat än på fakturan, så vet de att du sannolikt lämnar dem som kund ändå. Det vet de av statistik de har från när de gjort så tidigare. Inte väcka den björn som sover...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Larre!

Bra & informativt inlägg!
av S60AWD2.5T
Jag är också med i NIX och det är super...
Jag brukar tala om att jag är med i NIX för de som får ringa mig okså.
I alla fall när jag är ointresserad.

De svarar då alltid att de har ju en kund relation med mig och då gäller inte NIX.
Då smaschar jag med: Men varför tror DU att jag är med i NIX?
Alltid lika roligt och vi brukar snabbt säga hej till varandra.

Angående min erfarenhet av försäkringsbolag:
Trygg Hansa. Helt ok mot mig haft lite vattenskador samt slarviga ungar.

Folksam. Tveksamma, har MC-där

Volvia. Helt OK hitils, en smitande parkeringsskada, jo jag snackade med killen men han drog, skande kk visade det sig.
Användarvisningsbild
av Larre
V70BiFuel03 skrev:Larre!

Bra & informativt inlägg!
Tack! :D
Användarvisningsbild
av Larre
S60AWD2.5T skrev:Jag är också med i NIX och det är super...
Jag brukar tala om att jag är med i NIX för de som får ringa mig okså.
I alla fall när jag är ointresserad.

De svarar då alltid att de har ju en kund relation med mig och då gäller inte NIX.
Det finns försäkringsbolag som har "nix-listor" för sina egna kunder...
av anp
Idag ringde f-bolaget igen, och glatt meddelade att de sett att jag hade en m a s s a försäkringar hos dem.
Jag hade försäkring på en bil, en bil, en bil, en öhhh, bil. Ja flera försäkringar på bilar helt enkelt.
Redan där var förtroendet borta för den gladlynte, och begåvade säljaren.

Samtalet fortsatte med frågan om jag ville försäkra bostaden ocksp hos dem. NEJ! Blev svaret snabbt.
Ja men du får 30% rabatt....

Ett tag tänkte jag fråga vad i ordet NEJ han inte förstod. Men valde att svara att isåfall hade väl jag ringt upp dem. Sedan avslutades samtalet snabbt.

Häromdagen damp det också ned ett inbetalningskort på en försäkring jag inte kände igen, men anade vilken det var.
Facket har ju fixat en försäkring som man måste skicka in en svarstalong för att slippa!?
Jag skickade in den med ett par väl valda ord om vad jag tyckte om anslutningsmetoden för den försäkringen tydligt skrivet på svarstalongen.
Ändå tecknas försäkringen på mig.
Jag tycker faktiskt lite synd om människan som tog emot mitt samtal där försäkringen annulerades, och jag hoppas verkligen hon framförde min åsikt om folksams medverkan i fackets tvångsanslutningsförsäkring, till sina chefer.

Gissningsvis har det gått ut många annuleringsbrev från Folksam denna vecka, till tvångsanslutna försäkringstagare som inte uppmärksammat att man måste skicka in svarstalongen för att SLIPPA försäkringen.
av matzen10
anp skrev: Facket har ju fixat en försäkring som man måste skicka in en svarstalong för att slippa!?
Fast det är väl olaglig metod numera?!? har för mig att det varit uppe i Plus..?

M V H
---> Matz

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]