Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MLilja
Jag har, som hugad amatör, tänkt fylla på AC i min bil själv, Volvo V60 -12. Googlade fram här på fordonet att lågtrycksporten sitter framför vindrutan. Fick bort locket framför osv…
Första misstaget jag gjorde var att montera slangen, utan att sätta fast burken, då pös det ut gas direkt. Satte på burken med kylmedel, den med lite olja i, från Vparts.
Men…jag lyckades inte få i nåt. Manometern gick rätt upp på rött. När jag öppnade burken så sprutade det ut kylmedel vid själva öppningshandtaget til burken. Det var som att det var så högt tryck att flaskan inte orkade trycka in något kylmedel.

Kan någon förklara?
Är det rätt ställe att fylla på? (Slangen passade ju)
Varför var det rött på manometern? Är det så högt tryck eller något annat jag gjort fel??

Tacksam för input!

//MLilja
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du rätt grejer är det inga problem att fylla på gas. Finns (ofta) 2 portar, en högtryck och en lågtryck. Dom är olika i storlek för att man inte ska ta fel. Där är inget (eller mycket lågt) tryck i påfyllningsburkarna. Är där högt tryck i systemet behöver du kanske inte fylla på. Om kompressorn går med motorn på och AC på är där gas i systemet. Kan vara många saker som gör att AC-n inte fungerar.
av Ceska
MLilja skrev: lör 10 aug 2024, 20:31 Jag har, som hugad amatör, tänkt fylla på AC i min bil själv, Volvo V60 -12. Googlade fram här på fordonet att lågtrycksporten sitter framför vindrutan. Fick bort locket framför osv…
Första misstaget jag gjorde var att montera slangen, utan att sätta fast burken, då pös det ut gas direkt. Satte på burken med kylmedel, den med lite olja i, från Vparts.
Men…jag lyckades inte få i nåt. Manometern gick rätt upp på rött. När jag öppnade burken så sprutade det ut kylmedel vid själva öppningshandtaget til burken. Det var som att det var så högt tryck att flaskan inte orkade trycka in något kylmedel.

Kan någon förklara?
Är det rätt ställe att fylla på? (Slangen passade ju)
Varför var det rött på manometern? Är det så högt tryck eller något annat jag gjort fel??

Tacksam för input!

//MLilja
Du ska göra detta med motorn och AC igång. Är bilen avstängd jämnas ut trycket både på låg och högtrycksidan.
av PiskadMekaniker
Kom ihåg att om bilen lämnas på verkstan och det är sånt där trolldeg i systemet kan verkstadens maskin ta skada och då får du som kund betala. Är bilen såld vidare kan du få en ny ägare hög på ryssfemmor och ilska på gården.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]

Alla kunde nog fås med det, men det ingick i[…]

Vägmätare saknas

Tryck på OK/mitt-knappen på höger[…]