...

Moderator: Moderatorer

Det är inte varsel eller dimljus, det är Daytime Running Light (DRL) och genom ett märkligt EU-direktiv fullt lagligt på vissa årsmodeller.

Dock är det som du skriver förarens ansvar att det är korrekt belysning och skymning/gryning/dimma/regn så är det olika känslighet bland bilfabrikat.

10m låter sjukt tight, det är ju tre bilars längd och svåra siktförhållanden, har inte varit med om detta själv avståndsmässigt men svarta bakdelar är mycket vanligt både morgon och kväll.

En detalj som förare missar är att nedsläckta bakljus inte är tillåtet med släpvagn, då är det belysning fram och bak som gäller. Här kan länsman dra in stora bidrag till statskassan tillsammans med mobilviftandet.
Roy skrev:Någon sade att det är automatiskt att ljuset går från varselljus till halvljus, men verkar inte så eller så tycke systemet inte att det är mörkt tillräckligt.
Tyvärr är det inte lag på automatisk växling från DRL till halvljus. Många bilar har det, men långt ifrån alla.
I många länder står det stora skyltar längs vägarna som påminner om att tända lyset på bilen vid ex. tunnlar eller dåligt väder.
Nu är detta en kvarleva sedan tiden då hela bilen tilläts var nedsläckt, men föredömligt med tanke på de bilar som saknar automatiken idag.
Irriterad också att moderna bilar nu igen verkar ha lägen där man kan köra med vissa lampor av. Detta känns som ett problem som var löst på de flesta bilar mellan 1990-2010 men nu verkar det ha gjort comeback.
Regeln kom till så här: Förr körde största delen av EU med släckta lampor fram och bak. Sverige hade halvljustvång dagtid och var i stort sett ensamma om det (Norge+Finland kanske?) EU stiftar regel om obligatorisk belysning fram dagtid och DRL tillkommer. Sverige anpassar sig till EU regeln som i de flesta länder är ett steg framåt men i Sverige blir det då ett halvt steg bakåt eftersom bakljusen då tillåts vara släckta dagtid.
fjohan82 skrev:I många länder står det stora skyltar längs vägarna som påminner om att tända lyset på bilen vid ex. tunnlar eller dåligt väder.
Nu är detta en kvarleva sedan tiden då hela bilen tilläts var nedsläckt, men föredömligt med tanke på de bilar som saknar automatiken idag.
De flesta bilar med automatik har bara mörkeravkänning. Så så gott som alla med automatik måste själva slå igång halvljuset när det regnar, är dimma, snörök eller på annat sätt nedsatt sikt under dagtid. Några få har automatiskt halvljus när man slår igång vindrutetorkare, men det verkar vara rätt ovanligt.
Många Volvos har bakljusen tända även i auto-läge men där ska man också egentligen slå om manuellt vid dåligt väder då det är halvljus som är lag och man ju annars kör med barq DRL fram. Inte lika stort problem där tycker jag då de i allafall syns. :)
joel80 skrev:Många Volvos har bakljusen tända även i auto-läge men där ska man också egentligen slå om manuellt vid dåligt väder då det är halvljus som är lag och man ju annars kör med barq DRL fram. Inte lika stort problem där tycker jag då de i allafall syns. :)
Sjukt nog så ser man ju ändå Volvo med släckta bakljus i skymning. Det innebär alltså att de manuellt vridit ljusreglaget till 0. Varför gör man så?! Det är nåt så fruktansvärt gubbigt beteende "jag kan minsann bättre än automatiken" och visst säger bilen till i instrumentet att man ska vrida på när det är mörkt?
Låg häromdagen på en 80-väg i sena skymningen bakom en nyare BMW utan tända bakljus, ingen reaktion trots ett par tre helljusblink i någon km, dess vidare öde är dock okänt då våra vägar skiljdes åt strax efteråt.
Lövet skrev:
joel80 skrev:Många Volvos har bakljusen tända även i auto-läge men där ska man också egentligen slå om manuellt vid dåligt väder då det är halvljus som är lag och man ju annars kör med barq DRL fram. Inte lika stort problem där tycker jag då de i allafall syns. :)
Sjukt nog så ser man ju ändå Volvo med släckta bakljus i skymning. Det innebär alltså att de manuellt vridit ljusreglaget till 0. Varför gör man så?! Det är nåt så fruktansvärt gubbigt beteende "jag kan minsann bättre än automatiken" och visst säger bilen till i instrumentet att man ska vrida på när det är mörkt?
Där måste föraren aktivt stängt av ja. BildBildBild

Senaste Volvon jag hade sa till om man råkade köra iväg i 0-läge i mörker.
De få gånger det hände var då jag stått och väntat någonstans med bilen igång där jag inte ville lysa upp med halvljusen där jag stod.
Men så fort jag la i växel kom meddelandet ju upp då.
Angående ovan.. varje gång jag "besiktat min bil så har besiktningsmannen/kvinnan" ALLTID satt reglaget på 0-läge.. måste per automatik efter att någon rört bilen kolla att den är på helljus-läget..
  • 1
  • 547
  • 548
  • 549
  • 550
  • 551

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]