Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en v70 från 2012 som nu har gått nästan 32 000 mil. I bilen har jag en ultraguage installerad och brukar sitta och titta på hur temperaturen i dpf:en ligger till. Normalt sätt så brukar temperaturen ligga mellan 250-400 grader vid vanlig körning. När temperaturen går upp till 500-600 grader så gissar jag att den gör en aktiv regenering eftersom bilen säger att start/stop inte är tillgängligt pga "Avgasrening initialieras" eller något sådant.

Historiskt sett så brukade en aktiv regenering endast dra igång någon gång i veckan, sedan nu i sommar så drar den igång en gång i 2-3 gånger i timmen. Även om jag i princip endast kör landsväg och motorväg.

Jag har bytt lambdasond, båda tempgivare, tryckfallsgivaren samt dess gummislangar, egentligen alla sensorer som hör till dpf:en. Jag har även lämnat in dpf:en på en rengöring och resettade bilens räknare för filterbyte. Nu 2 veckor senare så är jag tillbaks på ruta ett, bilen regenererar 2-3 ggr i timmen. Varför då?

Har någon något tips eller läsning som funkade för er?

Har inga varningslampor eller felkoder kopplade till dpf:en.

Borde jag byta MAF-sensor? Borde jag byta turbo om den läcker in motorolja i insuget?

All hjälp är mycket uppskattad!
Tror jag har hittat problemet. Samma ultraguage jag använde för att kunna se DPF:ens temperatur visade sig störa signalen för tryckgivaren som läser av tryckfallet genom DPF:en.

När jag plottade signalen från tryckgivaren så spikade den till orimligt höga siffror och föll till noll. Så fort jag drog ur ultraguagen så blev signalen normal och följde en rimligare kurva.

Lärdomen är att inte peta in skit i obd2-uttaget annat än när man läser av koder eller likande.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]