Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bileen
Blev en beställning bosch från autodoc
Brukar det sitta hårt måste man ha mutterdragare eller klarar man sig med spärrskaft?
Sitter skruven som håller skivan hårt?
Jag har bara 0-20Nm och 40-210Nm momentnyckel, såg nu att oket ska dras med mindre än 40… frihand eller köpa en nyckel
Tänkte byta bromsvätska samtidigt, är det bara suga ut den gamla ur kärlet sen i med ny, öppna nippeln som man satt en slang på och fylla ny olja i kärlet sedan låta nån trampa medan man öppnar o stänger hjul för hjul tills ny vätska kommer ? Annars är det bara 600kr att lämna in.
av UnleashFusion
Bileen skrev: tor 10 okt 2024, 17:56 Blev en beställning bosch från autodoc
Brukar det sitta hårt måste man ha mutterdragare eller klarar man sig med spärrskaft?
Sitter skruven som håller skivan hårt?
Jag har bara 0-20Nm och 40-210Nm momentnyckel, såg nu att oket ska dras med mindre än 40… frihand eller köpa en nyckel
Tänkte byta bromsvätska samtidigt, är det bara suga ut den gamla ur kärlet sen i med ny, öppna nippeln som man satt en slang på och fylla ny olja i kärlet sedan låta nån trampa medan man öppnar o stänger hjul för hjul tills ny vätska kommer ? Annars är det bara 600kr att lämna in.
Det varierar, har du tur klarar du dig med dom verktyg. har du riktigt otur kan det sitta som berget och då blir det tyvärr lite våld, slägga/liknande). Lycka tll!

Finns 3 alternativ i länken, sen behöver man inte "följa exakt" men att du har ett hum hur det går till
av Bileen
Ja det här gick ju halvbra. Jag köpte en rackarns massa grejer på Biltema för att vara säker på att få ihop det, det kommer jag nog behöva lämna tillbaka. Allt gick bra bra jag tog loss bakhjulet på Vänster sida sedan lossade jag oket inga problem, sen tog jag lös okhållaren och den satt inte heller fast hårt. Sedan tog jag och drog loss skivan som satt jätte löst och knackade och den släppte. Tänkte fan vad bra det går. Skulle jag inte gjort. Började montera tillbaka efter jag skrapat en massa rost och kommer till det där små blecken. Det var väldigt små jämfört med original bläcken. Tyckte det kändes konstigt tills jag inser att fan jag har valt fel klossar det här är ju klossarna till skivor som inte är ventilerade. Nu står jag med en bil som är halvt isärplockad om och inser att jag måste åka och köpa nya bromsklossar någon någonstans. Biltema är ju så klart det första valet men jag vill ha nåt som är lite bättre så jag åker till Mekonomen. Det säger att Bosch som jag köpt Kostar 1100 kr samma med Brännbo men deras eget märke kostar 890 kr så jag väljer det och inser efteråt att fasen jag måste ju ha montering satsen också också för 189 kr vilket säkerligen ingick i Brembo eller Bosch. I vilket fall som helst Kommer jag hem med klossar och monterar ihop vilket går Jättelätt på vänster sida. När jag kommer till höger sida så ska jag montera isär sitter Bromsokhållaren jättehårt så jag får värma lite och knacka men den släpper. Montera tillbaka alltihopa kör en prov sväng. Se att jag har fått en klatt med kiselpasta på Bromsklossen. Provkörningen var 200 m. svär högt och ljudligt och plockar fram breakleen och sprutar tomt på en hel flaska. Må gudarna att det inte blivit något problem med bromsklossen efter det här då den kostade ju 1100 kr.
Imorgon tar jag nya tag igen med fram bromsen.
Lita aldrig på Autodocs Automatiska funktion för att välja delar den funkar skitkass. Är det nån som behöver behöver klossar bak Som är för skivor som inte är ventilerade hojta så får ni ett bra pris på Bosch..
Senast redigerad av 1 Bileen, redigerad totalt 0 gånger.
av UnleashFusion
Bileen skrev: lör 12 okt 2024, 16:12 Lita aldrig på Autodocs Automatiska funktion för att välja delar den funkar skitkass.
Tyvärr är det så på alla bildelssidor, inte bara just på autodoc men man MÅSTE läsa den där finstilta "bromskivetyp:", det står "full eller ventilerade (invändigt)" , Sen skiljer även artikelnamnet/numret också.
av Bileen
Ja det som gjorde att jag missa det var deras fantastiska tjänst att de dubbelkolla mot VIN….värt 0… så tt bli medlem o betala är inget värt
av Bileen
Idag gick jag på frambromsarna dom satt inte alls hårt. Däremot satt styrningen till oken hårt fast vilket Bilia nog märkt när de bytte klossar förra gången för de hade inte bytt styrningarna bara den ena på varje sida men jag gav inte upp så nu är alla bytta. Kom på att man kan klämma ihop gummistyrningen med ett buntband så går de lätt i hålet. Nu är allt åter monterat och provkört och den funkar kalas
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]