Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carra
Jag har haft min Volvo V 60 AWD inne på en Volvoverkstad.

På fakturan finns en position: 4- hjulsmätning inklusive justering 1695:- plus moms!

Detta har jag kunnat läsa mig till:
"En felaktig hjulinställning är främsta orsaken till för stort däckslitage. Redan vid små avvikelser minskar däckens livslängd upp till 10 %. Om axelgeometrin inte är rätt inställd förslits de mekaniska delarna onödigt snabbt (hjulspindel, lager, hjulupphängning)."

Enligt verkstaden är det så att:
"Camber och Caster går ej att justera. Fjäderben och övrig hjulupphängning har fasta lägen och går ej att justera." slut citat.

Bild bifogas!

Av bilden framgår att mätningen avser Total 4- hjulsinställning, om man läser det som fan läser bibeln skulle man kunna hävda att det är vad du läser, d.v.s. en avläsning o inte vad vi skall göra eller har gjort. Mot detta talar vad som anges på fakturan : 4-hjulsmätning inklusive justering,det kan inte uppfattas på annat sätt än att det är vad jag betalar för.

Skall jag nöja mig med beskedet från Volvoverkstaden?
Bilagor
IMG.jpg
IMG.jpg (1.18 MiB) Visad 2404 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om camber står 2 grader fel på ena hjulet måste ju något i framvagnen vara trasigt eller stukat. Typ fjäderben eller länkarm.
-2 grader ser man med blotta ögat som "kobent" om man står en bit framför bilen och tittar på hjulen.
Står hjulen till synes vinkelrätt mot marken (förutsätter förstås att bilen står på plant underlag) så är camber inom 0 ±0.5 grader
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det är ju vanligt att gamla bilar blir lite nersuttna i fjädringen med påföljd att karossen lutar och det påverkar cambervinklarna.
En grad camber motsvarar 3 cm lutning, säkrast är att mäta mellan hjulhus överkant bak och mot marken. Det skall ju helst vara lika mellan vänster och höger sida.
Vanligt att bilar lutar åt vänster pga tunga förare(många pilsner?)!
Hade en V70N-08 Classic som envist drog åt vänster och det var först när jag fick bilen att stå horisontellt som bilen gick som den skulle.
/Hasse

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]