Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nighthawk
V90 CC -19 D4 28000mil
Varje gång den är kall så slår den i den 4e växeln, kör försiktigt och lägger in 4an manuellt utan gaspådrag så den inte slår.
Verkstaden rekommenderade först att byta olja och göra en ny inlärning, nu när jag skulle boka så ville dom bara uppdatera mjukvaran och lära in den på nytt.

Tankar på det? Löser det problemet eller är lådan redan körd?
Lådan har varit så sen jag köpte den för någon månad sen.

Tvättade bilen för första gången i automattvätt med underrede här om dagen, körde sedan med släp, dagen efter visar bilen "fyll på 1L olja" samt att motorlampan hade tänds.
Fyllde på olja och trodde att lampan skulle släckas, då får jag se i handboken att det handlar om avgasreningssystem.
Tog en gammal bildator och drog ut koden P200900 "intake manifold runner control circuit low bank 1".

Verkstaden som jag har bokat tid för med växellådan har inte tid förrens om en vecka, bilen har inte återställt sig under natten. Har inte gett dom felkoden ännu.

Är det något jag kan felsöka själv, ska jag fortsätta köra, tanka i medel för rena spridarna?
Kan tvätten dragit in fukt i någon sensor?
Verkstaden sa att det inte är möjligt då bilen är gjord för att motstå tvätt och skit underifrån.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Byt oljan, den är så slut den bara kan bli. Spola lådan sen mjukvara och adaption.
Har du tur hjälper det. Men 28k mil och aldrig(?) bytt olja är inte jättebra odds.
av Xanthopteryx
Köpt av handlare?
Då har du reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Byta olja låter väldigt vettigt.
Sedan skulle jag byta igenom efter kanske... tusen mil? När oljan tvättat rent ventilpaketen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt, är den köpt av en bilhandlare så åk tillbaka dit och säg att de ska fixa felet.
Tycker inte du ska fundera så mycket mer på vad du ska göra när det åligger dem att fixa felet, förutsatt att du inte har köpt bilen på typ auktion med vetskapen om att bilen har en växellåda med defekter.
av nighthawk
Köpt på bilia auktion, stod inget alls om växellådan.
Men det stod också att det inte är några garantier/rep objekt pga milen.

Vill hellre fixa motorlampan just nu, hoppas bara det är någon sensor som är skitig.
Tycker den betett sig annorlunda med olika tankningar, brukar köra på cirkle k diesel + men nu körde jag vanlig på st1. Blir några 0.L liter som den drar mindre. Men frågan är om motorn sotar igen och att den gnäller på det nu
av Xanthopteryx
Köpt av företag. Då har du konsumentköplagen att kika på. Den gäller. Alltid.
Första två åren ligger bevisbördan på säljaren.
Reklamera enligt konsumentköplagen.
Läs på om konsumentköplagen.

Är auktionen bara förmedlad av Bilia, men det är privatpersoner som säljer?
Då gäller inte konsumentköplagen på samma sätt.
av least
Vid privatköp gäller konsumentköplagen inte över huvudtaget, då gäller köplagen och det som man avtalar.
av Xanthopteryx
Nej jag vet, men det är faktiskt så det ser ut även i verkligheten.
Här finns lite mer skrivet om detta:
https://www.hallakonsument.se/konsument ... atauktion/

Citat:
"Vart vänder du dig om du vill klaga på det du köpt?
* Om auktionsfirman är ombud för någon, till exempel ett dödsbo eller en privatperson, kallas det förmedlingsköp. Då kan du välja om du vill klaga till auktionsfirman eller till den privatperson som har anlitat firman.
* Om det är ett företag som har anlitat auktionsfirman vänder du dig till företaget.
* Om du har köpt en vara av en privatperson som själv annonserat på en marknadsplats vänder du dig till privatpersonen."

Så åter igen:
Det beror på hur det är köpt - alltså vilken typ av auktion, vilket inte alltid är trivialt att veta.

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]