Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1591470
Sista siffran är olika versioner av samma grundmotor.

Att jämföra med gav den XC70 som jag körde med i 13 år minst 400 Nm mellan 1200-4000 r/min och max 470 Nm i området 1750-2300 r/min. Max effekt 230 hk vid 4000 r/min.
D5 med Polestar är alltså minst lika stark som någon av de du tittar på över hela det körbara varvtalsområdet. Det är sånt som gör bilar till bra dragbilar, även om man har något stort bakom.
#1591477
VolvoB20 skrev: Polestar är utvecklad av Volvo själva och testad i allt från -40 grader i Norrland till med släp bakom uppför Alp-backar i +36 grader och olika kvalitet på bränslet, det gör mig i alla fall lite lugnare än tex BSR som väl har testat en fullgas-repa i november bakom deras lokal i Växjö med +10 grader och lite molnigt väder :P :P :P

Det är ju sjuka turbotryck vi pratar om här, man kan ju kika i VIDA när man ger fullgas och vi pratar ju om över 3 bar :-o :-o :-o Vanlig OBDII läsare fungerar inte för OBDII prokollet bottnar för det stöder inte så höga värden. :P
Ptja har du inte hjärna nog att köra förståndigt i -40 och leker hillclimb i alperna så kanske din jämförelse är relevant.
Sen bör du kolla BSR test av olika diesel sorter om du tror att den spelar roll.

Annars klarar 2.4 diesel femman 318hk 570Nm utan att öppna motorn (större IC och bränsleventil).
Samt 400hk med lite fler tillbehör och större stress-fläkt.
Men visst ni kan fortsätta tro att Polestar är gränsen för vad motorerna tål :-D

2.0 Femman 136/163 såldes ju senare med 178hästar också.

#1591478
Wallner77 skrev:Jaha, detta var ju lärorikt. Då har jag zommat in på tre varianter av V70 2011-2015. Så får jag försöka hitta en sådan.

Alt1: 2011-2012, D3, 163@3000, 400@1400-2800, 1984cc, D5204T2
Alt2: 2013-2015, D3, 136@3500, 350@1500-2250, 1984cc, D5204T7
Alt3: 2013-2014, D4, 163@3500, 400@1500-2750, 1984cc, D5204T3
(taget från wikipedia för V70)

Alt1/Alt3 känns som att de har rejält med kraft, mer än vad jag tror mig behöva i alla fall.
Skulle Alt2 kännas klen, så kan jag trimma upp den till en Alt3 (om jag till slut fattat det rätt).
Enligt https://www.volvocars.com/se/l/polestar ... ptimering/ så kostar detta ~9000 kr.
GDM BSR RICA med flera gör mjukvaror till de motorerna. Sen kör du med hjärnan inkopplad och byter olja i växellådan.
D5204T4 heter den motorn med 178hk från Volvo.

Varför lägga 9000kr på 136hk D3:a för att få en 163/400Nm D3:a. :oops:
https://engineered.polestar.com/se/prod ... -gear-2014

Halva priset ~200/460-490Nm, ber du snällt bör de kunna ställa ner vridmomentet med.

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/2 ... -d-5204-t7
https://www.gdmperformance.se/steg-1-di ... 2011-.html
#1591480
apersson850 skrev:Polestar är inte alls gränsen för vad motorerna tål, men det är oftast gränsen för vad som går att få igenom med samma utsläppsgodkännande.
Sen är ju "tål" rätt mycket en fråga om "hur länge" och "hur ofta" också.
Så är det, men det är inte effekten/mjukvaran som sliter på sakerna. Det är användandet av effekten som sliter på sakerna ;)
#1591504
KalleJ skrev: ons 09 okt 2024, 00:57 Men visst ni kan fortsätta tro att Polestar är gränsen för vad motorerna tål :-D
Vad innebär tål ? Skulle 400 hk istället för 163 inte innebära något etxra slitage alls bara man servar oftare ?
#1591509
VolvoB20 skrev: Vad innebär tål ? Skulle 400 hk istället för 163 inte innebära något etxra slitage alls bara man servar oftare ?
Tål som att ingen kolv, cylinder, topp eller annat katastrofalt havererar under de påfrestningarna högre effekt innebär.

Först får du definiera vad normalt slitage är och hur länge en motor håller då.
Sen behöver du förstå det jag skrev precis ovanför.
Att en motor är kapabel att ge XXXhk skapar inget extra slitage.

Hur ofta använder du fullt vrid och alla hästar i dagsläget?
Sen kan man ju delvis mitigera slitage med rätt olja som byts oftare.
#1591548
KalleJ skrev: ons 09 okt 2024, 01:35
Wallner77 skrev:Jaha, detta var ju lärorikt. Då har jag zommat in på tre varianter av V70 2011-2015. Så får jag försöka hitta en sådan.

Alt1: 2011-2012, D3, 163@3000, 400@1400-2800, 1984cc, D5204T2
Alt2: 2013-2015, D3, 136@3500, 350@1500-2250, 1984cc, D5204T7
Alt3: 2013-2014, D4, 163@3500, 400@1500-2750, 1984cc, D5204T3
(taget från wikipedia för V70)

Alt1/Alt3 känns som att de har rejält med kraft, mer än vad jag tror mig behöva i alla fall.
Skulle Alt2 kännas klen, så kan jag trimma upp den till en Alt3 (om jag till slut fattat det rätt).
Enligt https://www.volvocars.com/se/l/polestar ... ptimering/ så kostar detta ~9000 kr.
GDM BSR RICA med flera gör mjukvaror till de motorerna. Sen kör du med hjärnan inkopplad och byter olja i växellådan.
D5204T4 heter den motorn med 178hk från Volvo.

Varför lägga 9000kr på 136hk D3:a för att få en 163/400Nm D3:a. :oops:
https://engineered.polestar.com/se/prod ... -gear-2014

Halva priset ~200/460-490Nm, ber du snällt bör de kunna ställa ner vridmomentet med.

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/2 ... -d-5204-t7
https://www.gdmperformance.se/steg-1-di ... 2011-.html
Japp, men hur som haver så finns alternativ om jag tycker att 136 Hk varianten inte räcker till. Sånt är ju annars lite knöligt när man letar ny bil, då man inte riktigt vet om det kommer bli bra. Men i detta fall kommer det ju alltid gå att fixa, åtminstone map egenskaper som dragbil.

Red painted Volvo brakes with Brembo stickers on.

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]