Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, undrar hur mycket ett original svänghjul (dubbelmasse) till M90 pallar? Mitt vibrerar vid förhöjt laddtryck och bilen beter sig tjorvigt när man backar. Kör ca. 1bar laddtryck + bränslechip. Kan jag sätta dit ett bättre begagnat eller kommer det rasa lika fort?
Rasar det blir det ju rent av farligt. Finns historier från dragraceförare där svepet klippts och diverse kopplingsdelar hamnat i kupen. Detta är dock vid lite högre effekter.
Originalkoppling håller ju inte över 220 häst (~300nm). Om du ändå ska byta och uppenbarligen gillar att trimma, så ser jag ingen anledning att inte UPPGRADERA till enkelmasse och hårdare koppling i samma veva. Då kan du leka mera med bilen och samtidigt säkra för framtida trim (uppåt 3-400 häst är rimligt beroende på komfortnivå).
Ekonomi är enda anledningen till att byta till ett sjysstare dubbelmasse enligt mig, eller om bilen endast används som brukis och inte trimmas.
Nu blir det ju inte riktigt så när ett dubbelmasse "rasar"... Det blir bara att låta h-e och ge grova vibrationer när man kopplar ur.

Det du pratar om är explosion, vilket det krävs duktigt mycket mer krafter för att det ska hända. Om det inte redan är sprucket dvs, vilket man kan påskynda genom att slira sönder kopplingen så svänghjulet överhettas(detta oavsett enkel- eller dubbelmasse, ironiskt nog mer vanligt på enkelmasse dock).
Tack för sc
TioTusenKRBil skrev:Rasar det blir det ju rent av farligt. Finns historier från dragraceförare där svepet klippts och diverse kopplingsdelar hamnat i kupen. Detta är dock vid lite högre effekter.
Originalkoppling håller ju inte över 220 häst (~300nm). Om du ändå ska byta och uppenbarligen gillar att trimma, så ser jag ingen anledning att inte UPPGRADERA till enkelmasse och hårdare koppling i samma veva. Då kan du leka mera med bilen och samtidigt säkra för framtida trim (uppåt 3-400 häst är rimligt beroende på komfortnivå).
Ekonomi är enda anledningen till att byta till ett sjysstare dubbelmasse enligt mig, eller om bilen endast används som brukis och inte trimmas.
Har inte för avsikt att trimma så mycket mer (än).. Det är en extrabil i originalskick i övrigt, dock är ju original 135hk fruktansvärt slött.. Hur är det komfortmässigt med ett enkelmasse från timos? Det står ju på deras hemsida att vibrationer kan förekomma då dom ej är balanserade och just vibrationer är ju det jag vill bort från.
Kan inte riktigt säga så mycket om komfort då jag verkligen VERKLIGEN inte är någon som bryr sig om det ÖHT. Men tanken med dubbelmasse är ju att dämpa just vibrationer och göra det bekvämare att köra. Det måste alltså bli mera vibrationer med enkelmasse (om båda svänghjulen är i bra skick), men om det är något just du kommer störa dig på vet jag inte.
Om du är ute efter komfort och inte tänker trimma över 200-250 häst så kan ju ett nytt dubbelmasse vara att föredra. Kör man inte max attack eller som en kratta så ska det hålla isåfall.
För övrigt så bör det inte vara någon vidare obalans i korrekt svarvade och lättade svänghjul men visst är det bäst att kolla och ev. justera ändå.
Ett balanserat enkelmasse hade varit att föredra, helt klart, då är det inga konstigheter, jag har inte utrustning att svetsa och balansera ett eget svänghjul, och blir dyrt och krångligt att både köpa själva svänghjulet och sen pussla ihop kopplingssats till enkelmasse. Därför jag funderade på det obalanserade.. Nu har jag köpt ett bättre(?) begagnat dubbelmasse, nya går väl inte att få tag på? Som åker på med en ny Sachs original kopplingssats, återrapporterar!
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]