Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1591382
"Sorken" klar för vintern (fast jag kör inte då). Jättedubbiga dubbdäck och bromssmörjning, motorvärmarsladden återmonterad i vintergrillen, kupéfläkt som ibland hängs i backspegeln. Tvätt o vax av kaross samt rostskydd undertill. Rattmuff, isskrapa och spolarvätska. Smörjning av lås och gångjärn, vridning av säkringar. När jag skulle sätta tillbaka förvärmarslangen vid grenröret (bort till luftburken) blev det kortis vid generatorn. Vad tusan - är det spänning mellan startmotor och alternator fast tändningen är av? I den grova röda kabeln. Det där borde isoleras ordentligt? Hur ska det vara?
Nej, slangen, som är av tunn aluminium, är inte tillbaka än.
#1591388
Ja det är spänning, det är ju laddkabeln till batteriet (generator - startmotor - batteri). Original sitter det ett litet plastskydd på anslutningen på generatorn som skyddar, men den är så gott som alltid borta. Vanligt är även att isoleringen blir skadad under motorn bakom remskivan så att det blir kortis där. Så jag brukar kolla det då man är under bilen.
Montera dragkrok V90cc

Det var många år sedan som dragkrokar […]

Att hälla i diesel motsvarar ungefär 12 […]

D4 VEA dricker olja

Hittade stort olje läckage droppar olja runt […]

Volvo s70 1998 problem med luften

Hej kloka individer på detta forum. Är[…]