av Wallner77 - sön 06 okt 2024, 21:03
- sön 06 okt 2024, 21:03
#1591280
Men hur är v70 annars med husvagn/släp?
Jag har gashydraulisk fjädring på nuvarande bil, så dragkroken är ju alltid i rätt nivå. Aldrig behövt bekymra mig över det tex.
apersson850 skrev: ↑sön 06 okt 2024, 19:36 De första åren med fyrcylindriga VEA-motorn (2015-2016 i det här fallet) är inte något som man gärna vill ha. De kan förstås vara renoverade.Ja, frågan är hur kul det är att dra med 136 hk D3. Å andra sidan kör jag nu med 140hk/6000rpm och 192Nm/4000rpm. Så både 136 hk och 163 hk varianten lär ju vara rena drömmen i jämförelse.
Den femcylindriga med automatlåda, sexstegad och kyld med värmeväxlare i vattenkylaren, har fungerat bra som dragbil för mig i en XC70. Dock har en rimligt stor enkelaxlad husvagn mått bra av att bilen har nivåreglering. Annars blir det väldigt gungit. Men det kan hända att det bara gäller XC70 med sin längre fjädringsväg. Jag har haft husvagn med karosseri på knappt sex meter och 1600-1700 kg totalvikt.
Effektuttaget på våra XC70 har varit 230 hk/470 Nm resp. 181 hk/400 Nm. Nu har jag sålt den första och kör med fyrcylindrig 240 hk/500 Nm och åttastegad låda. Den sitter i en XC90 med luftfjädring och aktiv stötdämpning. Går utmärkt att dra med, men det vill till att man kommer ihåg att välja dämpningsläge dynamic. Annars blir den riktigt läskig på gungiga underlag!
Det går naturligtvis att dra husvagn med klenare motorer också. Det är bara en fråga om hur jämnt man vill det ska gå i backarna och om man gillar att växla, om man har manuell låda. Jag var med på den tiden när vi drog med 100 hk B21 med förgasare. Det gick det också. Fast inte lika bra.
Men hur är v70 annars med husvagn/släp?
Jag har gashydraulisk fjädring på nuvarande bil, så dragkroken är ju alltid i rätt nivå. Aldrig behövt bekymra mig över det tex.