Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Om kupefiltret blir igensatt så får motstånd/effektsteg sämre kylning eftersom det sitter i luftströmmen bakom fläkten.
Fullt möjligt om man glömmer att byta filter :-D
Å andra sidan, minns att jag för många år sen diskuterade med Torslanda om kravet på att all elektronik måste testas att utsättas för svaveldioxid (finns i avgaser från tunga fordon). Svaveldioxid och fukt bildar svavelsyra, inte trevligt för elektronik eller nåt annat..
Men så kom VCC på att alla deras modeller hade fått kupefilter (det här var nog runt år 2000) och därmed antas ingen svaveldioxid komma in i kupén! Testkravet försvann för all kupemonterad elektronik :-) Detta kanske förutsätter aktivt-kol-kupefilter, det har jag inte koll på.
Detta med att AC förångaren går sönder utan filtret har jag läst på flera engelskspråkiga forum. Orsaken lär vara att skräp kan ta sig ner och det här skräpet kan va fuktigt och samla fukt runt förångaren så den rostar med tiden. Man kunde ju se på bilden på min bil det låg diverse organiskt skräp runt intaget.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det där är tydligen vanligt i varma klimat, förångaren blir fuktig och där samlas damm som möglar med tiden. Och vips bildas korrosiva syror som kan fräta hål på de tunna aluminiumrören med tiden. Förutom att det luktar skunk... Antagligen inget jätteproblem här i SE där vi kör AC:n några få veckor om året. :-)
Där hjälper kupefiltret faktiskt till genom att hindra att organiskt material fastnar i förångaren. Men kör man ofta recirkulation så borde man kunna få in damm ändå.
Bild hittad på nätet:
evap.PNG
evap.PNG (92.38 KiB) Visad 921 gånger
.
Lösningen på fuktproblemet är att stänga av AC:n några minuter innan man är framme så att förångaren hinner torka upp. De nyare modellerna fick mjukvara som låter kupefläkten gå några minuter efter att man har lämnat bilen.
Kollade evaporatorn på min, den var skinande blank efter 20 år (kupefilter hela tiden) och hade inga spår av läckage i UV-ljus. Här är bilder
viewtopic.php?f=19&t=156741&p=1389308
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hoppsan :-/ Det verkar som om kupefiltret gör nytta! :-)
Jag skulle inte åka utan kupefilter på vintern av ett helt annat skäl; PM10-partiklarna från dubbdäcken misstänks ligga bakom många sjukdomsfall..
Och på sommarhalvåret tar det hand om pollen som jag är allergisk mot.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Daniel78 skrev: mån 07 okt 2024, 17:49 ..sen hör av mig efter 30 år om det blev nån skillnad. :-)
Lysande, blir intressant att höra vad du kommer fram till :-D
Bytt torkfiltret, kondensorn, lagret remskivan, shimsade ner till 0,3mm och köpte påfyllning AC inkl. vakuumtorkning och tryckprovning. Fungerade utmärkt hela sommaren.

Sen på hösten:
IMG_1329.jpeg
IMG_1329.jpeg (150.63 KiB) Visad 468 gånger
IMG_1328.jpeg
IMG_1328.jpeg (165.38 KiB) Visad 468 gånger
IMG_1332.jpeg
IMG_1332.jpeg (196.98 KiB) Visad 468 gånger
IMG_1338.jpeg
IMG_1338.jpeg (157.11 KiB) Visad 468 gånger
Men allt jag höll på med är tätt :-D
  • 1
  • 8