Visionspule skrev: ↑mån 07 okt 2024, 14:37
Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin eller etanol har fasta ventiltryckare. Det finns alltså inga ventilbrickor att justera ventilspelet med. Rätt ventilspel är inställt vid montering av motorn. Det finns inga inspektionshål el dyl. för att komma åt med ett bladmått att kontrollera ventilspelet.
Ja, så är det ju på min B5244S2 från 2000. Själva tryckarbrickan (lär ha aktuell tjocklek inpräglad) finns tydligen i olika tjocklekar och har man slipat in en ventil lär man få skaffa en annan bricka för att spelet ska bli rätt. Allt enligt Haynes. Det var det jag menade med att "shimsa".. byta bricka
Det finns två rader med rätt stora torx-skruvar på ömse sidor om tändstiftsbrunnarna på B5244. Tar man loss dessa ska man tydligen kunna skicka in ett trådmått och mäta ventilspelet. Jag hoppas att jag slipper, börjar dock bli orolig. Är på 64k och har kört en hel del etanolinblandning som sliter på ventiler och säten

Äh vad tusan, jag kollar när den passerar 100k

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Har passerat 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande med många krokiga omvägar