Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Boiber23
Tjena,
Jag har nyligen tappat några bultar från min hardyskiva och undrar om någon kan hjälpa mig med längden och gängan dessa har? Dessutom skulle jag uppskatta om någon har samma information för bultarna till diffen, eftersom de börjar bli rundade och jag planerar att byta dem samtidigt.

Bilen det handlar om är en sen 945a med M90
Användarvisningsbild
av lennarte
Köper du en ny Hardyskiva följer skruv, mutter och bricka med. Har dom varit lösa så du tappat dom är hålen inte längre runda. Du kanske behöver med ringar också. Köp allt på skroten om du vill hålla ner priset och ändå behålla kvaliteten. Det är väldigt viktigt att det sitter rätt monterat, annars blir det lätt vibrationer.
Det är stålskruvar (10.9) där sitter, vanlig skruv (8.8) duger inte.
av Boiber23
Självklart skulle detta vara den bästa lösningen. Det stora problemet just nu är att jag behöver få bilen på vägen igen. Jag har inte tid att åka till skroten, men jag kan utan problem hämta några bultar. Hardyskivor har jag liggande, men bultarna är det värre med.
Användarvisningsbild
av lennarte
Stålbultar hittar du på skroten tillsammans med allt det andra. Järnbultar finns på byggmarknaden, men dom tål inte att dras fast med angivet moment. Och tål inte den belastning som där blir.
Användarvisningsbild
av lennarte
Boiber23 skrev: mån 07 okt 2024, 16:50 Kan hämta 12.9 fast om det duger... Om jag skulle veta rätt dimensioner
12. 9 används inte mycket i bilar. Dom är för hårda och kan lättare "gå av" än 10.9 som är mycket "segare. Vret inte dimension exakt, men det kan vara M14, inte mindre än M12. Fingängat brukar det också vara. M14 är ganska vanligt i bilar, mer sällsynt i "verkligheten". Om du har en Hardyskiva kan du lätt mäta hålen och lägga till för medbringana, brickor och mutter.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]