Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kaffeslurk skrev: tor 12 sep 2024, 06:20
Ok, och brembo beläggen funkar/är samma storlek som Metzger? Får bara träffa på Metzger när jag söker på volvo art nr på trodo, det står andra originalnummer i listan på Brembo beläggen, men kanske passar ändå? Isåfall tar jag hellre Brembo+brembo.
Det skall passa (alltså brembo-beläggen).
UnleashFusion skrev: tor 12 sep 2024, 09:38
Kaffeslurk skrev: tor 12 sep 2024, 06:20
Ok, och brembo beläggen funkar/är samma storlek som Metzger? Får bara träffa på Metzger när jag söker på volvo art nr på trodo, det står andra originalnummer i listan på Brembo beläggen, men kanske passar ändå? Isåfall tar jag hellre Brembo+brembo.
Det skall passa (alltså brembo-beläggen).
Tack för support. Ska lägga beställning på Brembo skivor+belägg. Har en bekant som kan fixa bytet, blir ca en tredjedel av priset som Volvo-verkstaden ville ha, så hoppas jag allt löser sig.

De tar väl betalt för att de kan, och är märkesverkstad. Såg nån annan tråd att det är bullshit att deras delar är speciella volvo original, utan nån märker på med deras loggor så har man ansett att de ökat i värde och lägger på kostnad....
Kaffeslurk skrev: tor 12 sep 2024, 15:13
De tar väl betalt för att de kan, och är märkesverkstad. Såg nån annan tråd att det är bullshit att deras delar är speciella volvo original, utan nån märker på med deras loggor så har man ansett att de ökat i värde och lägger på kostnad....
Ja priserna hos märkesverkstäder är ju helt galet.. t.ex som i ditt fall.. skulle du byta både fram och bakskivor med belägg <10000kr. köper du delarna själv är det max 4000kr för materialet + arbetskostnad hos den lokala verkstad och vips har du sparat minst 3000-5000kr..
UnleashFusion skrev: tor 12 sep 2024, 15:28
Ja priserna hos märkesverkstäder är ju helt galet.. t.ex som i ditt fall.. skulle du byta både fram och bakskivor med belägg <10000kr. köper du delarna själv är det max 4000kr för materialet + arbetskostnad hos den lokala verkstad och vips har du sparat minst 3000-5000kr..
Trodo säger att inga tillbehör ingår i brembos skivor / belägg.. eftersom jag är totalt novis, vad är det jag behöver köpa till? Monteringssats, nånting mer?
Tusen tack för hjälpen.
Kaffeslurk skrev: tor 12 sep 2024, 15:36
UnleashFusion skrev: tor 12 sep 2024, 15:28
Trodo säger att inga tillbehör ingår i brembos skivor / belägg.. eftersom jag är totalt novis, vad är det jag behöver köpa till? Monteringssats, nånting mer?
Tusen tack för hjälpen.
Tror inte du behöver något mer, vanligtvis brukar man återanvända det som sitter på bilen(om det inte är mycket rost eller trasigt), brembro i sig brukar ha allt "tillbehör".
Jag valde delar tillverkade av Jurid när jag köpte skivor och belägg runt om på min XC70. Som jag fattat det är den en tysk aktör med delar i OEM-kvalitet som ofta sitter originalmonterade på europeiska bilar.
Skivorna är ytbehandlade och även ytan som slits verkar inte vilja rosta (vid tvätt och regn) till skillnad från original skivor som lätt/snabbt fick ytrost.

Hela kalaset, med keramik belägg, kostade runt 3000 kr ink frakt.
Kaffeslurk skrev:Trodo säger att inga tillbehör ingår i brembos skivor / belägg.. eftersom jag är totalt novis, vad är det jag behöver köpa till? Monteringssats, nånting mer?
Nya skruvar med färdigpåsprutad Loctite till okhållarna brukar ingå. Ibland även den försänkta skruven som håller skivan på navet innan hjulet hinner dit.
AirbusXoperator skrev: sön 06 okt 2024, 13:16 Hej

Lite nyfiken på vad du menar. Hur har du målat dina skivor?

Lutade mot ett par Brembo men nu har du fått mig att tveka lite :-/
målat skivor? ingen som nämnt det i tråden. om du inte menar på "coating" / ytbehandlade skivor?
Då har både brembo, ATE, Jurid m.fl.

Njaa elbil blir det inte, ej tillgång till a[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]