Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1578277
Hej!
På besiktningsprotokollet står det positionsljus fram trasigt.
Den som besiktade var inte så noga att kolla vad som inte lyste...
Försökte kolla och jag ev. kunde hitta nå¨got som inte lyste... (men misslyckades)
Vilka lampor ska finnas fram? (och var sitter dessa?)
av Albireo
#1580237
Vad jag förstår är det denna lykta som sitter i bilen.
Lykta - mini.png
Lykta - mini.png (168.45 KiB) Visad 1204 gånger
1) Vad är det för typ av lampa i positionsljuset (i mitten)?
2) Hur är det möjligt att byta dessa?
Måste hela lyktan ut? dvs. bort med stötfångaren osv. eller finns alternativ?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1580256
Det är olika om du har Xenon eller halogen. På Xenon sitter det iallafall en 5w5-lampa utanför halvljusreflektorn. Trångt att byta på plats, men det går.

Sedan finns det ju en sidopositionslampa innanför det orangea, men den borde inte gå som parkeringsljus.
av Albireo
#1580257
Stämmer - de oranga lamporna räknas inte som parkeringsljus.
Det är halogen på halvljuset. Det är inte samma 5W5 på denna bil då? (Är det 12V 5W med Ba15s sockel?
Skruvar man bort något för att komma åt lamporna, eller är det bara att klämma ned handen och inte se något...?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1580258
På halogen ser P-ljus lampan ut att sitta i halvljusreflektorn under halvljuslampan. Ta bort locket och ta kort med mobilen för att se vad du skall göra (troligen klämma ihop några hakar och dra ut bakåt) med fingrarna, för du kommer inte att ha möjlighet att titta och pilla samtidigt. Vet inte vad det sitter för lampa i halogen men det lär vara någon typ av 5w-lampa, kanske en 5w5.
av Dextre
#1580324
Det är en W5W och du behöver bara ta bort samma lock som till halvljuset och dra ut en vit hållare som sitter under som sagt. Inga hakar eller annat behövs lossas vad jag vet. Ingen kontakt behöver lossas heller. Man bara drar ur den gamla och sätter i en ny och så brukar man behöva göra om samma procedur en gång per år ungefär är min erfarenhet.

För att veta vilken som behöver bytas kan du sätta tändningen i läge 2 och vrida ljusläget till P inne i bilen så ser du vilken som är avbränd. Det går inte att missa trots svagt ljus.
D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på de[…]

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan p&[…]