Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeKe
Mitt säkerhetsbälte vänster fram hugger tag(låser)hela tiden om jag inte drar ut bältet irriterande långsamt. Förstått att det är ett vanligt problem men finns det någon lösning jag kan göra själv på problemet? Eller är det byte som gäller?
Volvo 244 -1980
av Rödsorken
Jag bytte mitt bälte på förarplats på min 87:a. Enkelt och billigt som jag minns det. Men det blir kanske svårare och svårare att få tag i grejer. Du kan väl pröva "silikontricket" medan du letar ett nytt? Dra ut och smörja, spreja på och motionera fram och tillbaka många gånger. Med lite tur löser smutsen upp sig och problemet lättar. MEN kan besiktningen ha synpunkter på att kemikalier påverkar hållfastheten? Alltså det som finns i silokon/teflon-sprejer. Där har jag ärligt talat ingen aning. Det kan tänkas att Bosse bildoktorns bältestvätt med tvållösning är en mildare början.
av PeKe
Det är inte problem att säkerhetsbältet inte vill rulla tillbaka efter användning så jag tror inte att silikonspray funkar. Dock så fungerade de väldigt bra på bältena i baksätet som hade de problemet. Utan problemet fram är mekaniskt att den vill låsa fast även om jag inte drar snabbt eller rycker då den normalt ska låsa fast.
Har hittills haft svårt att hitta nytt eller begagnat i bra skick med samma bälteshane som min bil har.
av PeKe
Nja där har du fel, har ägt bilen sedan 2012 med samma problem och besikta bilen senast i maj och aldrig ens fått en kommentar på besiktningen. Antagligen för att säkerhetsmässigt så fungerar den som den ska. Bara att man inte får ha bråttom när man ska spänna fast sig.
DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukvaru[…]

Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]