Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VOLVOburniz
Är det möjligt med el osv?
Något spec man bör tänka på?
Bilarna är Volvo 464 Turbo -91 och Volvo 464SE -92.

Mvh Dany.
av ZeoN
logiskt borde det gå men är det inte lättare att turbo konvertera befintlig motor istället ? som exempel om nu sprutet inte funkar kan du bygga ett MS system att styra med då du turbo konverterar.
Kolla med SkogenRacing dom turbokonveterar gammla bilar en idiell förening som satsar hårt på ford men principen e samma ju...
av VOLVOburniz
Har endast denna bil som pendlar bil, men så har jag en turbomotor i fint skick liggandes som jag tänkte man kunde göra något kul av.
Inget MS är planerat då jag bygger MS i annan bil.

Tack.
Mvh Daniel
av VOLVOburniz
Någon som vet ifall det är samma fästen/stag osv osv?
av ZeoN
om du kan vänta tills imorgon förmiddag så kan du få svar ska till garaget och hämta boken..

har du kvar bilen som skulle skrotas ????+ eller skrotade du den ?
av VOLVOburniz
Okej jag kan vänta tills dess då tack.

Jao, jag har den kvar, ska ta motor och låda från den och stoppa i min andre 464. Samt lite andra delar...
av ZeoN
du råkar inte ha en elfläkt som fungerar xtra för 460 ???
av ZeoN
Har spårat upp lite...

Motormodellerna är samma i fästning osv... det som skiljer sig grovt är turbo delen och interna delar som är ändrade sen när det gäller elen så måste jag kolla lite mer men om jag inte minns fel så är det som skiljer 1-2 sensorer som ska in i kabelhärvan samt styrboxen....

mer kommer imorgon...
av ZeoN
har läst lite i boken och finner inget som skiljer rent elektriskt förutom följande...

Turbomotorn har annat grenrör samt avgasröret...
Kylare samt tryckrör behöver monteras...
Du kommer ju behöva montera luftflödesmätaren in i elsystemet och de delarna så lite elpyssel kommer du få i monteringen samt styrboxen från tubobilen behöver du sen får du läsa elschemat för båda modellerna och anpassa in de nya i de gammla för att få det att fungera, köp en rep bok är att rekomendera.....
ISBN nummer 1 85960 790 X

Klrat genomförbart men mycket eljobb som jag ser det men inte omöjligt...
av VOLVOburniz
ZeoN skrev:du råkar inte ha en elfläkt som fungerar xtra för 460 ???
Det kan vi nog fixa!
Ska kolla upp det.

Mvh Dany
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]