Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallner77
Hej alla,

Ny här på forumet, men letar kraftfullt efter en V70 att köpa.

Finns mycket funderingar kring detta, men vill gärna ha v70 utan start/stopp. Verkar dock svårt att hitta utan.

Verkar dock finnas någon OBD2 mojäng som stänger funktionen permanent.

Funkar detta bra? Finns det några baksidor med att använda en sådan? Vad säger besiktningen etc etc

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns en knapp i bilen där man kan stänga av funktionen om den stör. I nästan alla fall fungerar den utmärkt, då den stannar motorn när man ändå inte har någon nytta av den och den slutar självmant att fungera när man kan ha besvär av den, exempelvis när man backar med släp.
I de fall när man exempelvis kommer till ett stopp och inser att man ska köra igen inom en sekund räcker det att styra lite lätt precis när man stannar, tills man kör igen, så går inte start/stopp in och stannar motorn.
av Wallner77
apersson850 skrev: fre 04 okt 2024, 09:09 Det finns en knapp i bilen där man kan stänga av funktionen om den stör.
Men varje gång bilen startas så måste man stänga av funktionen på nytt? Så har jag förstått det.
av UnleashFusion
Wallner77 skrev: tor 03 okt 2024, 22:02 Hej alla,

Ny här på forumet, men letar kraftfullt efter en V70 att köpa.

Finns mycket funderingar kring detta, men vill gärna ha v70 utan start/stopp. Verkar dock svårt att hitta utan.

Verkar dock finnas någon OBD2 mojäng som stänger funktionen permanent.

Funkar detta bra? Finns det några baksidor med att använda en sådan? Vad säger besiktningen etc etc

Tacksam för svar!
Jag känner någon som har haft den sedan 2019/2020 och funkar än idag. vid besiktningen tar du bort den och sätter tillbaka efteråt.. då besiktningsmannen/kvinnan kommer använda OBD-uttaget med deras "apparat"
Användarvisningsbild
av Micce1980
Derank skrev: lör 05 okt 2024, 09:32 den funkar utan problem, bes säger ingenting.
Precis, haft en liknande i säkert 4 år nu och de har inte brytt sig men är man rädd om den kan man ta bort den då de kommer använda uttaget
Användarvisningsbild
av apersson850
Wallner77 skrev:Men varje gång bilen startas så måste man stänga av funktionen på nytt? Så har jag förstått det.
Nej, eftersom funktionen normalt sett inte är till något besvär. Men det är riktigt att den är aktiv efter varje motorstart. Det måste vara så enligt lagstiftningen.
Användarvisningsbild
av Derank
köp OBD dongeln wallner,. du kommer inte att ångra dig, S/S är något puckat påfund, och ingen kommer bry sig varken på verkstaden el bilbessiktningen, jag har själv kört med så mycket saker avaktiverat i 8år på min xc60 på alla bes och servicar hoss lokala ÅF och aldrig hört ett ljud.
av Wallner77
nä, och har svårt att se att avstängning av detta skulle kunna ge några som helst problem. Normalt är jag en vän av att saker och ting ska exerceras/användas. Men i detta fall kan jag inte se något behov av det.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]