Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Råkade ut för ett konstigt fel nyligen i min V60 T6 Core från 2023. Skulle köra iväg men bilen vill inte komma iväg. Gungar bara. Ungefär som att framvagnen driver framåt och bakvagnen bakåt. P-bromsen indikerade inte att den låg till. Inga felmeddelanden heller. Hade bältet på för vet att den kan vara kinkig om bältet inte är fastspänt.
Fick starta om bilen två gånger innan felet försvann och jag kunde köra iväg. Har råkat ut för något liknande tidigare men då försvann det så snabbt att jag inte tänkte på den.

Nu var det verkligen som att bensinmotorn och elmotorn slogs med varandra.
Har också haft några gånger. Min PST säger att jag slänger i driven för snabbt. Det tror jag inte riktigt på, det måste den väl tåla. Den gungar några decimeter framåt o sen tillbaka. Mer gas och bensinmotorn startar. Men kommer ingenstans. Gungar på samma sätt ändå. Som en jättegummisnodd som drar tillbaka bilen.
Var det så du kände?
perhall skrev: lör 05 okt 2024, 00:00 Har också haft några gånger. Min PST säger att jag slänger i driven för snabbt. Det tror jag inte riktigt på, det måste den väl tåla. Den gungar några decimeter framåt o sen tillbaka. Mer gas och bensinmotorn startar. Men kommer ingenstans. Gungar på samma sätt ändå. Som en jättegummisnodd som drar tillbaka bilen.
Var det så du kände?
Exakt så. Klockren beskrivning. Så de hittade inte något fel eller snarare, det resulterade inte i något fel senare?
Min tidigare XC60 T8 MY20 betedde sig på ett liknande sätt vid ett (eller två) tillfällen. Den första gången var när jag skulle lägga i D och bilen föll tillbaka i P, det hände tre gånger i rad fram tills att jag startade om bilen. Den gungande känslan ni beskriver upplevde jag först den andra gången. Även då föll bilen från D till P - fast bara en gång - sedan kunde den hålla D och bilen gungade istället smått fram och tillbaka.

De två händelserna skedde i slutet av min tid med bilen och jag fick tyvärr aldrig tillfälle att lämna in den till min PST.
Har samma fel, händer oftast när man lägger i backen - står man på grusplan så driver elmotorn men växellådan är låst så den kasar med framhulen.

Fick samma besked "du måste låta bilen vakna" - låter som ett nonsens-svar men fanns tydligen någon artikel i VIDA om det. Har även noterat att den är svår att stänga av när den hamnat i det här läget - måste vrida och hålla fast "knoppen" i stoppläge.

Haft bilen i 5 år men kommit först senaste året så jag svär på att det är någon mjukvaruuppgradering sent 2023 som ställde till med detta problem...
V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]

Högt oljud ej från motor

Dålig hjullager brukar ge ifrån sig ha[…]