Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
sen lång tid tilbaka har alla volvoverkstäder fasta priser på sina jobb.
du är ju ganska starkt imot att man betalar fast pris på att "läsa felkoder"
hur ställer du dig till andra fasta priser? byte hjulager tillexempel. Vill du veta exakt vad ditt hjullagerbyte kostar, eller vill du betala för exakt den tiden det tar att byta ? det kan altså kosta mycke om en mek gör jogbbet & lite om en annan gör jobbet.

jag tycker vi har ett bra system idag då man har fasta priser på allt!
hur skulle det se ut om det var timdebitering på en resturang, du får betala för tiden det tar från att du beställer till su får maten, eller att du lämnar bordet.

jag brukar se jogg, gäler ävan andra hantverks jobb, så här.
Hur mycke är det värt att slipa göra detta själv?
jag skulle kunna betala en bra slant för en flytt städning, även om städfirman gör det på 20min, för att dom har massa bra maskiner som inte jag har.
eller hur mycke är jag villig att betala för att slippa rensa avloppet, när bajskorvarna flyter upp i källaren. det går också att betala bra för, även om röreisen ficar det på 10 min.
av zenobia
Jag håller med om att fast pris på jobb är en trygghet för kunden, inget snack om den saken.

Dock håller jag inte med om att det är ok att vissa jobb subventionerar andra. Det är inte ok att ta 1.150 kronor för att plugga in datorn och läsa ut en kod på två minuter bara för att bromsklotsbytet skall vara billigare.

Att man har ett fastpris (läs: genomsnittspris) på ett bromsklotsbyte är ok. Alla vet ju att detta kan gå på tio minuter men kommer Mr Murphy så kan det lika gärna ta 2 timmar. Då skall ju inte kunden drabbas oskäligt mycket. Detta regleras ju också i lag eftersom priset max får avvika 10% mot avtalat pris.

Men det svåra är ju att hitta balansen på just detta jobb. Tar det 30 minuter de flesta gångerna så är det ju det som kunden skall betala. Alla dom gånger som en erfaren tekniker gör detta på 20 minuter sparar ju verkstaden 10 minuter som kan användas till andra jobb (läs: andra inkomster).

Men ibland skiter det sig och och då är det bara för verkstaden att bita i det sura äpplet och ta smällen. Samtidigt hoppas man ju då att de har haft tillräckligt många jobb där dom har tjänat 10 minuter/jobb så att det går ihop ändå.

Sedan antar jag att Volvo som andra biltillverkare har listor på vad olika jobb tar i tid. Dessa är förhoppningsvis uträknade på ett vettigt sätt så att alla skall vara nöjda. Försäkringsbolagen har ju också en klar uppfattning vad olika arbeten tar. Tror nog att denna "praxis" är väl utarbetad och justerad...

Men som sagt att ta ut överpriser på vissa jobb för att kompensera andra jobb tycker jag (personligen) inte är ok.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Jag håller med om att fast pris på jobb är en trygghet för kunden, inget snack om den saken.

Dock håller jag inte med om att det är ok att vissa jobb subventionerar andra. Det är inte ok att ta 1.150 kronor för att plugga in datorn och läsa ut en kod på två minuter bara för att bromsklotsbytet skall vara billigare.

Att man har ett fastpris (läs: genomsnittspris) på ett bromsklotsbyte är ok. Alla vet ju att detta kan gå på tio minuter men kommer Mr Murphy så kan det lika gärna ta 2 timmar. Då skall ju inte kunden drabbas oskäligt mycket. Detta regleras ju också i lag eftersom priset max får avvika 10% mot avtalat pris.

Men det svåra är ju att hitta balansen på just detta jobb. Tar det 30 minuter de flesta gångerna så är det ju det som kunden skall betala. Alla dom gånger som en erfaren tekniker gör detta på 20 minuter sparar ju verkstaden 10 minuter som kan användas till andra jobb (läs: andra inkomster).

Men ibland skiter det sig och och då är det bara för verkstaden att bita i det sura äpplet och ta smällen. Samtidigt hoppas man ju då att de har haft tillräckligt många jobb där dom har tjänat 10 minuter/jobb så att det går ihop ändå.

Sedan antar jag att Volvo som andra biltillverkare har listor på vad olika jobb tar i tid. Dessa är förhoppningsvis uträknade på ett vettigt sätt så att alla skall vara nöjda. Försäkringsbolagen har ju också en klar uppfattning vad olika arbeten tar. Tror nog att denna "praxis" är väl utarbetad och justerad...

Men som sagt att ta ut överpriser på vissa jobb för att kompensera andra jobb tycker jag (personligen) inte är ok.

.
var nånstans kostar det 1150:- för endast en felkodsavläsning ?
av zenobia
Bilia Göteborg, har det på papper eftersom jag bad om det jobbet samtidigt som jag hade bilen inne för annat.

Frågade killen i kundmottagningen hur mycket det skulle kosta, han hade ingen aning eftersom det beror på. Tittade sedan på min kopia av arbetsordern och där stod det just 1.150 kr för detta jobb.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Bilia Göteborg, har det på papper eftersom jag bad om det jobbet samtidigt som jag hade bilen inne för annat.

Frågade killen i kundmottagningen hur mycket det skulle kosta, han hade ingen aning eftersom det beror på. Tittade sedan på min kopia av arbetsordern och där stod det just 1.150 kr för detta jobb.

.
vad fick du för jobbet då?
bara ett papper med massa siffror, eller fick du nått mer, typ en trolik orsak till felkoden?

jag har inte fått nått svar, tolkar det som att du fick lite med än bara en felkod för den summan pengar !!!
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
av åklagarn
citat "Dock håller jag inte med om att det är ok att vissa jobb subventionerar andra. Det är inte ok att ta 1.150 kronor för att plugga in datorn och läsa ut en kod på två minuter bara för att bromsklotsbytet skall vara billigare"
det är bromsklotsarna som subventionerar felsökning. basta!
av matzen10
Jag har, även, en BMW som behövde felsökas. Hos märkesverkstad kostade det 750:- Hos en annan, ej märkes, verkstad kostade det 340:- för att få samma sak felsökt. Denna verkstad har specialicerat sig på BMW samt Mazda och har felsökningsutrustning som klarar det.
Finns det inget liknande för Volvo? :?:

M V H
---> Matz
av *pettson*
CarMan skrev:sen lång tid tilbaka har alla volvoverkstäder fasta priser på sina jobb.
du är ju ganska starkt imot att man betalar fast pris på att "läsa felkoder"
hur ställer du dig till andra fasta priser? byte hjulager tillexempel. Vill du veta exakt vad ditt hjullagerbyte kostar, eller vill du betala för exakt den tiden det tar att byta ? det kan altså kosta mycke om en mek gör jogbbet & lite om en annan gör jobbet.

jag tycker vi har ett bra system idag då man har fasta priser på allt!
hur skulle det se ut om det var timdebitering på en resturang, du får betala för tiden det tar från att du beställer till su får maten, eller att du lämnar bordet.

jag brukar se jogg, gäler ävan andra hantverks jobb, så här.
Hur mycke är det värt att slipa göra detta själv?
jag skulle kunna betala en bra slant för en flytt städning, även om städfirman gör det på 20min, för att dom har massa bra maskiner som inte jag har.
eller hur mycke är jag villig att betala för att slippa rensa avloppet, när bajskorvarna flyter upp i källaren. det går också att betala bra för, även om röreisen ficar det på 10 min.
Fantastiskt är att jag betalar ett fast pris för bytet.. Tex. 1 timma.. det debiteras då 1 timma.. om det tar 40 minuter. Det fasta priset har i stort sett ALDRIG med den riktiga tiden att göra..
Ingen volvo mekaniker drar benen efter sej då det verkar vara praxis att jobba på ackord... trots att ackord ger mera slarvfel.. som verkstan får åtgärda..med mera kostnader som följd och ännu högre timpriser..
Vad man kräver är inte det maskerade *fasta priset*.. utan i klartext..
vad kostar detta.. fram o visa.. det tar 45 minuter enligt listan.. då kostar det alltså 0,75ggr timpenningen. Jäklas detta så finns de 10% som du sa att ta av.. tar de ändå 3 timmar till så finns där troligen en orsak till detta som måste tas fram.. så detta inte händer igen.
ett idiot exempel som är i den verkstaden där jag jobbade senast...
Byte av avgas system för opel vectra B, fast pris 500kr om du köpte systemet där..(1400kr)
Byte av avgas system på opel vectra B GT.. som har ett sportsystem.. där finns inget *fast pris avtal* där kostar monteringen 1545kr plus systemet för 6000kr.. Notera att det är 12mm grövre.. och sitter fast i EXAKT samma fästen.. men det var ju inte fast pris där... och nån tog i och pris satte så han/hon kräktes... 1545kr kostar 1,5 timmar drygt.. och det är 16 minuter på att montera.....obs detta var inte en volvo verkstad.. men å andra sidan så finns det nog lika mycket idioträknefel i en volvo verkstad?..
Det som man inte tar in i verkstaden.. det lägger man definitivt på i reservdelsbutiken..?
Eller så kan man motivera drygt 500 spänn för en rotor?.. och 650 kr för ett fördelarlock på annat sätt?.
Jag kan citera en föredetta chef på rejmes linköping när jag frågade om deras timpenning.. som DÅ var 1530kr/tim..
Det kostar att ha en sån fin anläggning.
du får ju möjligheten ATT: tanka. fika i vår kafeteria, titta i vår bilhall, använda biltvätten ,titta i vår reservdelsbutik, samt att få vår hjälp..
Sånt kostar...
Dock är ju verkligheten sådan att ...
Bensinen har prispålägg för att betala sin egen utrustnings/kostnad/hyra/personal (så är det överallt)
Cafeterian har sina priser satta med samma premisser..
biltvätt och allt annat likaså...
varje enhet bär sej själv...ÄNDÅ ska jag betala BÅDE det och denna dryga timpeng med pålägg i för att få nyttja anläggningen?..
är det så stora kostnader så är det back to basic och bara serva då?.. för då måste priset falla till runt 5-600 kr i timman då..?..
Nej det kommer aldrig att hända.. priserna kommer att höjas.. ingen tvekan.. men det kommer också att bli färre kunder.. vartefter folk börjar tänka..
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tycker du är ute o cycklar. fastpris = bra.
Då kan man ju fråga vad nått kostar & sen bedöma om man vill ha det åtgärdat eller ej på denna verksta.

Vi har ju fasta priser på varorna vi handlar i affären, hur kul skule det vara att så o köpså i kassan eller patela efter hur långtid det tog att hitta sakerna i affären.

man betalar fast pris i verkstan för att få en sak åtgärdat, är det värt besväret betalarman o ser glad ut, är det inte värt summan så struntar man i att laga grejen, ingen tvingar dig att laga grejen, iallafall inte på just den verkstan.
oavsett hur snabb killen på verkstan var på att hitta felet, så kan det vara värt en större summa pengar ialla fall! tänk dig att du är på genomreda & bilen bärjar gå dåligt, du svänger in på en verksta för att få besked om du kan fortsäta med bilen. Hur mycke är beskedet värt? betalla eller åkvidara, ditt val.
eller ta billiga killen i källaren som tar 300:-/timme & har ingen felsökningsdator. efter 8 timar konstaterar han samma sak som man på märkesverkstan gjort på 30 min för att man där har felsökningsutrustning + kunskapen om vad som brukar vara fel när en viss felkod sätts & då kollar man snabt just denna del & kan konstatera at man gick på rätt del direkt.
(första gången man råka ut för samma fel tog det kanske 4 timmar, men man debiterade inte mer i felsökning då!)
av *pettson*
CarMan skrev:Jag tycker du är ute o cycklar. fastpris = bra.
Då kan man ju fråga vad nått kostar & sen bedöma om man vill ha det åtgärdat eller ej på denna verksta.

Vi har ju fasta priser på varorna vi handlar i affären, hur kul skule det vara att så o köpså i kassan eller patela efter hur långtid det tog att hitta sakerna i affären.

man betalar fast pris i verkstan för att få en sak åtgärdat, är det värt besväret betalarman o ser glad ut, är det inte värt summan så struntar man i att laga grejen, ingen tvingar dig att laga grejen, iallafall inte på just den verkstan.
oavsett hur snabb killen på verkstan var på att hitta felet, så kan det vara värt en större summa pengar ialla fall! tänk dig att du är på genomreda & bilen bärjar gå dåligt, du svänger in på en verksta för att få besked om du kan fortsäta med bilen. Hur mycke är beskedet värt? betalla eller åkvidara, ditt val.
eller ta billiga killen i källaren som tar 300:-/timme & har ingen felsökningsdator. efter 8 timar konstaterar han samma sak som man på märkesverkstan gjort på 30 min för att man där har felsökningsutrustning + kunskapen om vad som brukar vara fel när en viss felkod sätts & då kollar man snabt just denna del & kan konstatera at man gick på rätt del direkt.
(första gången man råka ut för samma fel tog det kanske 4 timmar, men man debiterade inte mer i felsökning då!)
ett underbart resonemang.. ska vi omsätta detta i praktiken?..

du är på genomresa... din bil börjar gå dåligt... du svänger in till den lokala märkes expertens håla.. du rådfrågar dessa KAN JAG ÅKA VIDARE.. dom söker i bilen.. finner vad dom *tror är problemet*.. du kan åka vidare.. 1000 svettiga senare så åker du igen..
du kommer 5 mil.. din bil packar ihop...
tror du... i din vildaste fantasi... att just dessa 1000kronor.. spenderade i märkeshålan där dom lovat dej att åka vidare kommer att GE DEJ DINA SKADOR REPADE GRATIS?...
INTE...
Man kommer inte ens vara sams om vad som sags.. och gjorts..
i slutändan är detta kundens fel.. han har inte bett märkeshålan att laga felet.. utan att felsöka och en diagnos om han kan åka vidare..?..
Summa summarum.. meken hade fel.. han får inte nåt stöd för sin nu dyra teori...om att kunden kunde fara vidare..
Kunden står nu 1000kronor fattigare... med lång näsa och är nu dessutom anledningen till skadan..HAN valde att köra vidare.. meken.. ja han hade bara fel...inget att orda om..
Så går det ju till....ingen nyhet...om man säger så?..

angående billiga killen för 300 i timman så.. ja han tar nog samma summa i slutändan.. av volvo får jag då efter 30 min ett papper med en kod och ett prisförslag..

billiga killen har då kollat HELA min bil i jakten på felet och kan samtidigt informera mej om saker som kan vara tänkvärt att åtgärda inför framtiden..
så.. billiga killen han är mera intresserad av sitt jobb och bilen ifråga..
därför skulle han få mina pengar nästa gång med..trots tiden..

ibland undrar jag ... vad lär man sej i märkesverkstans mekskolor?..
En mek som inte är komplett som MEK... som sen specialicerar sej på ETT märke.. blir han en bättre mek då?.. eller totalt sett sämre?..
höjden hittils är iallafall lokala volvo som nu misslyckats med att byta knutkors?.. först pressar man sönder ett kors..så det spricker i lagerskålen.. sen linear man upp kardanens knutar fel..
man provkör utan anmärkning och lämnar tillbaka bilen?..
utan anmärkning?.....hmmm
inte en pinal sitter stilla i den bilen i någon hastighet...den skakar värre än den värsta vibrator...

påtala problemet 2 ggr..
verkmästaren i magen tittar ut...
han bestämmer enhälligt att allt är rätt gjort.. UTAN provkörning..
efter det att vi synat kardanen så ned med den.. byta det knutkorset..
göra line på knutarna... återmontera... voila... inga vibrationer..så kan det gå om det görs RÄTT.. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]