Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan1658
Hej forumet!
Har en v60 T3 med manuell låda från 2017. Tidigare i veckan började kopplingen krångla, pedalen fastnade i botten och kom inte upp igen efter att jag lagt i växel. Kunde dock pilla upp pedalen med skospetsen och köra vidare. Jag tänkte att det kanske är så att det finns luft i systemet, så jag köpte en bromsluftare för att skapa ett övertryck i bromsvätskebehållaren och kopplade en slang på slavcylinderns nippel. Jag tänkte att om jag flödar ny bromsvätska genom systemet så borde det bli bättre.

Men det märkliga är att det inte rinner någon vätska ut ur slavcylindern, trots att jag har övertryck över bromsvätskebehållaren. Om jag pumpar kopplingspedalen så kommer det dock vätska. Men även om jag pumpar flera gånger så börjar det aldrig rinna av "egen kraft".

Är det någon som har en idé om vad som är fel?

Ska nämna att kopplingspedalen hade samma problem för ca 2-3 år sedan. Den gången lämnade jag in på verkstad och dom bytte huvudcylinder.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Spana in denna och se om du har kört på samma sätt/i samma ordning som Stefan:

av Johan1658
Tack för tipset! Det är faktiskt den filmen som inspirerade mig att prova detta själv! Men som sagt jag lyckades aldrig få vätskan att rinna på egen hand. Men nu efter att jag återställt allting så undrar jag om orsaken eventuellt kan vara konstruktionen på slangen och behållaren jag köpte på biltema som inte passade nippeln på min slavcylinder. Att adaptern lixom pressade för tajt mot mynningen på nippeln?

Men hur som helst, kopplingen fungerar perfekt nu i alla fall! Känns som ny! :-D Så det spelade uppenbarligen ingen roll att jag behövde pumpa med pedalen. Samlade upp ungefär en halvliter bromsvätska från slavcylindern.

Lägger in länkar till dom saker jag köpte på biltema, kanske hjälper någon!
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038111
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000044343
Bilagor
PXL_20241003_190749077.MP.jpg
PXL_20241003_190749077.MP.jpg (4.56 MiB) Visad 1002 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Plocka bort luftnippeln och rensa den. Under tiden du rensar den rinner der sakta bromsvätska igenom cylindern. Ibland räcker det. Du ska då ha bromsluftaren bortkopplad och orginal lock på. Hjälper det inte får du prova igen med luftaren.

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]