...

Moderator: Moderatorer

Allinug skrev:Grannens backande av elbilen mitt i natten. Det är ett högt plingplongvarningsljud som måste väcka många fler i området. Det verkar uppskruvat på högsta volym, konstigt att grannen inte verkar höra det inifrån bilen.
Kanske bäst att prata med de. Förmodligen har de reagera på det med men inte vetat vad de kan göra åt det, brukar vara så... :-D De kunde ju backat in när de kom hem annars. Se om du hittar bilens manual online innan så kan du visa de ;-)
Jag kan förstå att lastbilar har backvarningsljud. Det är förstås för att varna för att de kan ha lite dålig sikt. Men elbilsförare borde inte ha några sådana problem med sikten. Det är fortfarande så att de måste ha full uppsikt i den riktning som de kör.
StefanN skrev:Det är ju lagkrav sen flera år. Själv stör det mig när grannens diesel drar igång.
Det är lagkrav men det verkar upp till biltillverkarna hur det implementeras. Min Tesla bara susar lite grand när den åker framåt med Renault Zoe och vissa andra modeller låter som rymdskepp när de åker. Bakåt har jag ett lätt pip - alla Kia modeller åker runt med något som låter som en dörrklocka på full effekt när de åker bakåt. Det är märkligt att det skiljer så mycket.
Lövet skrev:
StefanN skrev:Det är ju lagkrav sen flera år. Själv stör det mig när grannens diesel drar igång.
Det är lagkrav men det verkar upp till biltillverkarna hur det implementeras. Min Tesla bara susar lite grand när den åker framåt med Renault Zoe och vissa andra modeller låter som rymdskepp när de åker. Bakåt har jag ett lätt pip - alla Kia modeller åker runt med något som låter som en dörrklocka på full effekt när de åker bakåt. Det är märkligt att det skiljer så mycket.
Med tanke på en åldrande befolkning kanske blixtljus bakåt kan vara ett bättre komplement vid backning än att skråla på 90 dB.

GLIZ skrev:
Jallemet skrev:
1. Olagligt att köra om i korsning
2. Olagligt att köra över heldragen linje
3. Onödigt att tvärnita före sväng
4. Håller med dig om att det ibland går mycket mycket sakta när folk ska av vägen.
Det är olagligt att prata i mobiltelefon, det är olagligt att åka över gällande hastighetsbegränsningar, det är olagligt att försvåra en omkörning. (Omkörningen sker inte i korsningen om kreti & pleti masar sig åt sidan innan).

"Eftersom det är en förare som vill köra om dig till vänster så är du skyldig att hålla så mycket till höger som möjligt för att underlätta omkörningen (3 kap. 38 § första stycket trafikförordningen). Om du medvetet eller genom oaktsamhet bryter mot ovan nämnda regel så kan du dömas till böter."
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jallemet skrev:
GLIZ skrev:
4. Håller med dig om att det ibland går mycket mycket sakta när folk ska av vägen.
Det är olagligt att prata i mobiltelefon, det är olagligt att åka över gällande hastighetsbegränsningar, det är olagligt att försvåra en omkörning. (Omkörningen sker inte i korsningen om kreti & pleti masar sig åt sidan innan).

"Eftersom det är en förare som vill köra om dig till vänster så är du skyldig att hålla så mycket till höger som möjligt för att underlätta omkörningen (3 kap. 38 § första stycket trafikförordningen). Om du medvetet eller genom oaktsamhet bryter mot ovan nämnda regel så kan du dömas till böter."
Den paragrafen har orsakat många olyckor. Vägbanan utgör det som är mellan de två dikena. En fil i vardera riktning på en ordinär länsväg. Att lagtext inte alltid är överens med verkligheten är ganska vanligt. Jag kör alltid mitt i min fil. Det ger en lungnare framfart som inte äventyrar att man i vissa lägen skapar en olycka. Ligger jag i 80 på en väg med max hastighet 80 enligt skyltarna så ska jag inte "kunna" bli omkörd. Saktar jag in för att svänga blinkar jag i god tid så att de bakom vet att det händer något. Ibland är det en cyklist, gångtrafikant eller annat, oftast är det en inbromsning för att svänga av vägen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
Jallemet skrev:
GLIZ skrev:

Den paragrafen har orsakat många olyckor. Vägbanan utgör det som är mellan de två dikena. En fil i vardera riktning på en ordinär länsväg. Att lagtext inte alltid är överens med verkligheten är ganska vanligt. Jag kör alltid mitt i min fil. Det ger en lungnare framfart som inte äventyrar att man i vissa lägen skapar en olycka. Ligger jag i 80 på en väg med max hastighet 80 enligt skyltarna så ska jag inte "kunna" bli omkörd. Saktar jag in för att svänga blinkar jag i god tid så att de bakom vet att det händer något. Ibland är det en cyklist, gångtrafikant eller annat, oftast är det en inbromsning för att svänga av vägen.

Funderat vidare på utformningen på lagtexten. Formuleringen hänger nog kvar från gamla lagtexter. Ursprungligen utformad för vägar utan vittlinje som markering för mitten av vägbanan.

Allinug skrev: ons 02 okt 2024, 17:13 Grannens backande av elbilen mitt i natten. Det är ett högt plingplongvarningsljud som måste väcka många fler i området. Det verkar uppskruvat på högsta volym, konstigt att grannen inte verkar höra det inifrån bilen.
Misstänker att grannen har en Kia
Användarvisningsbild
av Roy
Blir lite irriterad av de som inte har bakljus, vid körning i skymning och i synnerhet i dimma.
Körde på E45 förra veckan och det var extremt dimmigt.
Ibland kommer man ikapp någon utan bakljus, och man ser inte en mörk bil förrän man är tio meter bakom.
Andra kör med parkeringsljus och syns inte förrän de är 10 meter före möte.
Någon sade att det är automatiskt att ljuset går från varselljus till halvljus, men verkar inte så eller så tycke systemet inte att det är mörkt tillräckligt.
Förr kunde man se de som satt på dimbakljus till och med, men numera, nej helt svart skall det. vara.
Nog borde det. vara förarens ansvar att ha rätt lyse på bilen.
Parkeringsljus vid färd, sämre än Lucas någonsin kunde tänka sig, på nya fina bilar oxo.

Roy
  • 1
  • 546
  • 547
  • 548
  • 549
  • 550
  • 551
Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]