Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har ett litet udda problem som gäller min bensindrivna bränslevärmare. Jag gör vid den på min bil, den har inte funkat sedan jag köpte den för några år sedan, så den har inte varit igång på länge. Jag har kört den några gånger nu, sedan bytt vattenpump som gav felkod och kommit fram till att det är soppatillförseln. Jag har bytt den långa slangen som går från värmarens bensinpump fram till bilen (den var helt igensatt) och blåst rent den andra som sitter fram, men jag lyckas inte få någon bensin till att komma fram. Jag har sedan öppnat locket till tankarmaturen via baksätet, tagit loss slangen där och blåst rent, men fortfarande ingen soppa. Har även provat ansluta en lös slang och försöka suga upp lite bränsle, men inget... Anslutningen uppe på tankarmaturen verkar vara igensatt.

Hur fungerar den? Sitter där något sorts stopp så bränslet inte kan rinna tillbaka? Eller kan jag peta där för fullt och hoppas på det bästa?
Hej igen!

Efter mycket fram och tillbaka har jag nu äntligen tagit reda på vad som var orsaken! Ja hittade efter ett tag en manual hur man eftermonterar värmaren (se här: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20B5254T2)
Capture1.PNG
Capture1.PNG (199.88 KiB) Visad 388 gånger
Man ska då borra upp ett hål...
Capture2.PNG
Capture2.PNG (158.81 KiB) Visad 388 gånger
och föra ned en slang för att kunna suga upp soppa
20241002_142935.jpg
20241002_142935.jpg (3.72 MiB) Visad 388 gånger
Den fanns att köpa på Volvo för 322 kr. Jag har inte stött på detta tidigare, att en tidigare fungerande och programmerad motorvärmare saknar en så viktig komponent, dock är min teori att tidigare ägare måste ha bytt bränslepump vid något tillfälle utan att flytta över den lilla slangen till den nya tankarmaturen. Så kan det gå!
Länkarmsbussningsverktyg

Verktyg för borttagning och installation av l[…]

D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på de[…]