Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MW68
Hej, ny här, mycket intressant läsning i alla trådar. Nu till varför jag skriver... köpte mig en v70 i somras, den gick som en klocka, inga problem alls. Sen blev det dags för service (24000), lämnade in bilen, sen efter några dagar så dök det upp en notis (v70, 2014 års modell, diesel, D4, digital-ingen mätsticka för oljan) att bilen ville ha oljepåfyllning med 0,5L, och så har den hållit på med jämna mellanrum.... vad är det som händer, varför blev det så här??? Sen var det dags att fylla på med kylarvätska också efter nån vecka. Dom på verkstan har inget svar dom säger bara att dom gjort allt rätt, känns som att skrattar bakom ryggen på mig att jag köpt en bil med redan utsliten motor :crying: jag försökte få dom att kolla på min v70 igen om nån packning var trasig eller så men det tar dom ingen hänsyn till. (kommer aldrig att sätta min fot där, förra bilen samma sak, dom påstod att topplockspackningen var trasig och det slutade med motorbyte på 30,000 plus. Tror det var en praktikant som gjorde servicen på min v70 för människan har jag inte sett till mer, en riktigt nonchalant typ.. och när jag hämtade min bil så var t.o.m förarstolen inställd på ett helt annat läge. :devil:
Jag kör mycket, pendlar till jobbet... enkel resa 52 km enkel resa. Ringde en volvo verkstad och han hade inte så mycket att säga annat än att bilen drar mycket olja. Han sa att han kunde erbjuda en oljetrycksprov på över 7000 :-/
Alltså vad tusan ska jag göra, vill ju ha v70 i bruk och ställa min gamla trotjänare till vil som gått 44000 nu.
Senast redigerad av 1 MW68, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tyvärr är den 4-cyl motorn D4204T på 181 hk ett sorgligt kapitel i V70.
Det är inte alls ovanligt att dessa sörplar i sig olja.

Den uppdaterade motorn D4204T14 (finns inte i V70) ska vara bättre på denna punkt.
Användarvisningsbild
av Cotag
oljavea.jpg
oljavea.jpg (142.04 KiB) Visad 1448 gånger
av KalleJ
MW68 skrev:Hej, ny här, mycket intressant läsning i alla trådar. Nu till varför jag skriver... köpte mig en v70 i somras, den gick som en klocka, inga problem alls. Sen blev det dags för service (24000), lämnade in bilen, sen efter några dagar så dök det upp en notis (v70, 2014 års modell, diesel, D4, digital-ingen mätsticka för oljan) att bilen ville ha oljepåfyllning med 0,5L, och så har den hållit på med jämna mellanrum.... vad är det som händer, varför blev det så här??? Sen var det dags att fylla på med kylarvätska också efter nån vecka. Dom på verkstan har inget svar dom säger bara att dom gjort allt rätt, känns som att skrattar bakom ryggen på mig att jag köpt en bil med redan utsliten motor :crying: jag försökte få dom att kolla på min v70 igen om nån packning var trasig eller så men det tar dom ingen hänsyn till. (kommer aldrig att sätta min fot där, förra bilen samma sak, dom påstod att topplockspackningen var trasig och det slutade med motorbyte på 30,000 plus. Tror det var en praktikant som gjorde servicen på min v70 för människan har jag inte sett till mer, en riktigt nonchalant typ.. och när jag hämtade min bil så var t.o.m förarstolen inställd på ett helt annat läge. :devil:
Jag kör mycket, pendlar till jobbet... enkel resa 5,2 km- drygt då en mil om dagen (10,4-1 mil 4 km), på en vecka blir de en del. Ringde en volvo verkstad och han hade inte så mycket att säga annat än att bilen drar mycket olja. Han sa att han kunde erbjuda en oljetrycksprov på över 7000 :-/
Alltså vad tusan ska jag göra, vill ju ha v70 i bruk och ställa min gamla trotjänare till vil som gått 44000 nu.
Där har du lösningen 10L dunk.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000052279

Sen är 5km inte långt, knappt att motorn hinner nå arbets-temp på vintern.
Användarvisningsbild
av Cotag
Oljekonsumtionen brukar avhjälpas med kolv/ringbyte.
Kylvätskekonsumtion kan bero på mycket. Sprickor i egr-kylare och motorblock finns det en del exempel på i forumet.
Har du köpt bilen hos firma så ställ den där och be dom lösa sina problem.
Användarvisningsbild
av PalleH
Hög oljeförbrukning beror på att kolvringarna slammar igen av karbonbeläggningar, ett vanligt fel på många moderna bilar framförallt pga egr systemet.

Hur man rengör en motor med detta problem finns det massa med metoder på Youtube, bla valvoline restore & protect.

Den oljan rengör motorn långsamt under flera månaders tid utan att sätta igen oljefiltret direkt.
av KalleJ
PalleH skrev:Hög oljeförbrukning beror på att kolvringarna slammar igen av karbonbeläggningar, ett vanligt fel på många moderna bilar framförallt pga egr systemet.

Hur man rengör en motor med detta problem finns det massa med metoder på Youtube, bla valvoline restore & protect.

Den oljan rengör motorn långsamt under flera månaders tid utan att sätta igen oljefiltret direkt.
Valvoline R&P har jag inte hittat tillgänglig i Europa ännu, den är dessutom till för bensinbilar i första hand.
Valvoline Restore premium blue heter den äldre diesel varianten, men lär vara beställningsvara.

Har problemet dykt upp plötsligt kanske det går att rädda med diverse rengörningsmedel, men de är inte säkert.
Rengöra kolvringarna fysiskt eller sätta i helt nya kolvar löser biffen.
Sen är de ju möjligt att det är turbon eller något annat som läcker internt med, dålig vevhusvent hade ju inte hjälpt heller.
av MW68
KalleJ skrev: ons 02 okt 2024, 19:08
MW68 skrev:Hej, ny här, mycket intressant läsning i alla trådar. Nu till varför jag skriver... köpte mig en v70 i somras, den gick som en klocka, inga problem alls. Sen blev det dags för service (24000), lämnade in bilen, sen efter några dagar så dök det upp en notis (v70, 2014 års modell, diesel, D4, digital-ingen mätsticka för oljan) att bilen ville ha oljepåfyllning med 0,5L, och så har den hållit på med jämna mellanrum.... vad är det som händer, varför blev det så här??? Sen var det dags att fylla på med kylarvätska också efter nån vecka. Dom på verkstan har inget svar dom säger bara att dom gjort allt rätt, känns som att skrattar bakom ryggen på mig att jag köpt en bil med redan utsliten motor :crying: jag försökte få dom att kolla på min v70 igen om nån packning var trasig eller så men det tar dom ingen hänsyn till. (kommer aldrig att sätta min fot där, förra bilen samma sak, dom påstod att topplockspackningen var trasig och det slutade med motorbyte på 30,000 plus. Tror det var en praktikant som gjorde servicen på min v70 för människan har jag inte sett till mer, en riktigt nonchalant typ.. och när jag hämtade min bil så var t.o.m förarstolen inställd på ett helt annat läge. :devil:
Jag kör mycket, pendlar till jobbet... enkel resa 5,2 km- drygt då en mil om dagen (10,4-1 mil 4 km), på en vecka blir de en del. Ringde en volvo verkstad och han hade inte så mycket att säga annat än att bilen drar mycket olja. Han sa att han kunde erbjuda en oljetrycksprov på över 7000 :-/
Där har du lösningen 10L dunk.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000052279

Sen är 5km inte långt, knappt att motorn hinner nå arbets-temp på vintern.
Skrev fel, det är 52 km enkel till jobbet.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]