Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olivermartin
farthållaren på min xc70 d5 automat vill inte fungera, trycker på cruise, +, - , 0 och den andra knappen på vänster om ratten som jag inte hittar täcken för, och inget händer, ingen symbol för farthållare i mätarhuset och inga meddelanden, och vet inte riktigt vart jag ska börja, har läst att det finns pedallägesgivare på generationen innan som kan vara trasig, samma på nyare bilarna?
Senast redigerad av 1 olivermartin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kan vara så enkelt att den tror att du trampar på bromspedalen.
För övrigt är det inte lätt att gissa. Kopplingen kan det ju inte vara...
Användarvisningsbild
av apersson850
Just det, du har inte den heller.
Farthållaren är ingen egen enhet i de här bilarna, utan enheter som CEM, ECM, TCM och några till hjälps åt med att implementera farthållarfunktionen. Den lever bara som programvara i de enheterna. När ingenting alls händer kan man fundera på knappsatsen (SWSL). Den kommunicerar via LIN med SWM. SWM pratar både LIN och CAN. I just detta fallet skickas informationen vidare till CEM via LIN. CEM pratar också både LIN och CAN.
Användarvisningsbild
av apersson850
SWSL Steering Wheel Switch Left.
Av din beskrivning låter det som att du har den gammaldags varianten, inte en adaptiv? Då är det inte någon kanera eller radar inblandad heller.

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Du säger ju själv att du får b&[…]

Läste lite lagtext. Alla elbilar/hybrider til[…]

Hur står sig bensinvarianten då? Allts[…]