Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1590671
Det var bättre förr... Gaswire(= inga bråkande sensorer), koppling, växelspak(= kasta i friläget), fristående handbroms(om fotbromsen ger upp) och tändning(= döda allt). Många sätt att stoppa/sakta ner bilen på om den skulle rusa. Att inte få stop på bilen är väl det sista jag är orolig för med min gamla skorv. :-)

Lite värre på modernare skrot som inte ens har en riktig handbroms eller tändning(nej, en digital knapp är inte tändning...), än mindre koppling och växelspak.

Accelerator är f.ö. inte gasen på en el-bil - det är gasen oavsett bil ;-)
#1590677
LOB skrev:(ok..men accelerator på en fosilbil är väl mer själva funktionen? Eller är det själva gaspedalen? Knappast insprutningen/ förgasaren.)
accelerator
/əkˈsɛləreɪtə/
noun
noun: accelerator; plural noun: accelerators
2.
a device, typically a foot pedal, which controls the speed of a vehicle's engine.
"he pressed the accelerator to the floor and the taxi shot forward"
;-)
#1590695
Lucif3r skrev: mån 30 sep 2024, 14:27 Det var bättre förr... Gaswire(= inga bråkande sensorer), koppling, växelspak(= kasta i friläget), fristående handbroms(om fotbromsen ger upp) och tändning(= döda allt). Många sätt att stoppa/sakta ner bilen på om den skulle rusa. Att inte få stop på bilen är väl det sista jag är orolig för med min gamla skorv. :-)

Lite värre på modernare skrot som inte ens har en riktig handbroms eller tändning(nej, en digital knapp är inte tändning...), än mindre koppling och växelspak.

Accelerator är f.ö. inte gasen på en el-bil - det är gasen oavsett bil ;-)
Alla har väl varit med om att returfjädern på gaspedalen gått av och gaspedalen faller i botten och bilen far iväg hysteriskt med fullgas på gammelbilen :-D :P :-o
#1590697
VolvoB20 skrev:Alla har väl varit med om att returfjädern på gaspedalen gått av och gaspedalen faller i botten och bilen far iväg hysteriskt med fullgas på gammelbilen :-D :P :-o
Det kan absolut hända, men då har man ju alla andra möjligheter att få stopp på bilen som jag nämnde. Oddsen att gasen skulle hänga sig, samtidigt som kopplingen säckar ihop, samtidigt som växelspaken går av, samtidigt som nyckeln fastnar är nog astronomiskt liten :-D Men omöjligt är det såklart inte.....
#1590788
På min första bil hände det. Ställde mlg på bromsen och precis när bilen stannade ökade motor varvet igen, lamellen började slira...... Kvikt som fanken fick jag i ettan och motorn stannade. Tändning av då.?? Där var ett kontaktfel säkringsdosanså så jag hade ett relä över tändningen. På något sätt blev blev där något överslag någonstans, vet inte var för det hade aldrig hänt innan och det hände aldrig efter. Felet då? Jo, det var en saxpinne som slitits av så staget föll bort av, fixades med en spik. Dock lödde jag nitarna i säkringshållaren senare. Det var samma typ som i Volvos modeller fram till mitten på 60-talet med hela 4 st säkringar. Bilen var min Opel Rekord -59

Vi har ett glapp som hörts allt tydligare de […]

Tack, det låter logiskt. Jag satte faktiskt[…]

Takräcke Ex90

Lasthållare till en XC90 passar tyvärr […]

Kolla vad din bil ska ha som storlekar för ha[…]