Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Volvoparts är i USA, ingen bra affär att köpa därifrån (tull och moms tillkommer).. Men bra för att titta i sprängskisserna :-)
Skandix.de i Tyskland har jag handlat från men frakten brukar bli dyr.
Fanns det inget hos Vparts?
Kan ju vara läge att kolla hos Autodoc/Bildelaronline24 eller allt vad de heter. Många olika namn, samma firma bakom allihop, dock med olika gatuaddresser i samma stad. Känns lite småskumt men jag har handlat där nån gång och fått vad jag förväntade mig.

Sen finns ju svenska Mekster.se, helt okej men tveksamt om de har PCV-delar
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kan testa om oljefällan är igenpluggad genom att lossa slangen som går från oljefällan till insugsslangen.
Om man blåser i slangen ska det i princip ska det vara tätt tills du lyfter oljepåfyllningslocket, då ska det bli fritt att blåsa igenom motorn.. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Brukar vara billigare att köpa del-för-del istället för ett "paket", åtminstonde var det det när jag böt på min T5a(men då gäller det ju att veta exakt vad man ska ha, finns ju lite olika varianter beroende på motor osv...). Slangen mellan insugsslang och oljeavskiljaren var den dyraste saken, tror den kostade bortåt 500kr . Det är väl en 7-8 år sedan jag böt, så priserna har garanterat ökat sen dess - som allt annat! :bored:
Jag inte gjort så mycket med Volvon, oljat in gasvajern bara då det var lite trögt. Den står nu bara för jag väntar på kamremssatsen. Jag har en annan bil som behöver fixas snarast, så jag kan få den besiktad och såld.

Men en sak hade jag lite svårt att se då jag köpte bilen men jag tyckte det såg OK ut. Men det skavde i bakhuvudet i flera dar nu så jag gick ut och kollade igen med telefonen. Det här s.k. "skvallerhålet" borde vara detta, ser hur torrt som helst ut!

Bild

Tur man inte hann hit med linoljan dit eller så skulle det varit svårare att se.
Japp, läcker tätningen på vevaxeln eller den mot växellådan så blir det blött precis där .. Samma sak om man har intern och läckande slavcylinder.
Hoppas urtrampningslagret är bättre på 850. På min V70 mk1 -00 är det skräpkvalitet, jag smörjer mitt varje år för att det inte ska skära i förtid :-/
Håll öronen öppna för rassel eller gnissel, kan gå att rädda lagret om självförstörelsen inte gått för långt
Erik Å skrev:Hoppas urtrampningslagret är bättre på 850. På min V70 mk1 -00 är det skräpkvalitet, jag smörjer mitt varje år för att det inte ska skära i förtid
Jag har fortfarande inte bytt en pinal i kopplings-väg på min V70, och jag har ju haft den över 12 år nu :-D Tror säkert det är orginalkopplingen(med alla kringdetaljer såsom urtrampningslager) som sitter där :P
Nu börjar väl dock kopplingen bli lite allmänt småtrött, så kopplingsbyte är väl inte så långt borta...

edit: jag har ju samma gamla kopplings-variant som 850. Extern slav osv...
Varför gjorde Volvo det så svårt att hitta serienumret på motorn... Varför kunde det inte stå på etiketten eller nånting, nu ska man behöva gräva efter det bakom motorn. Och man verkar inte kunna få infon ur VIN numret heller.

Nu vet jag inte om jag behöver bältet för motorer med serienummer före eller efter 131155.

Det finns en etikett på kamremslocket med ett serienummer men jag förstod att det inte var serienumret utan nån kod som bara Volvo kan läsa? Eller är detta serienumret?

Bild
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 49

https://aeromotors.se/kataloog/article/11029431/ec[…]

Har problem med att bilen rycker när man k&o[…]

Jepp! Kollade överallt när jag kr&oum[…]

ATF olja har Volvo haft i sedan M45 kom på 7[…]