Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej. Köpte en vattenpump på biltema till en volvo 740. Men fick aldrig det att bli tätt vid röret i bakkant. När jag jämför pumpen som satt i, en volvo pump. Då ser man att orginalpumpen har en kant i botten som packningen vilar mot. Medans biltema pumpen konar å har inget som stoppar packningen. Har köpt en pump för många år sedan på biltema till en 940. Å den funkar. Nu kommer jag ju inte ihåg hur den såg ut. Någon som har synpunkter?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska väl vara en kant där också. Dock kan det vara lätt att packningen "skruvar sig" vid montering.
Åk till Biltema och kolla på en ny pump. Ta med den gamla och visa dom. Dom kan vara kinkiga vid reklamationer
av v70 tdi
Första bilden är biltemapumpen och den andra är volvos orginalpump. Volvos motkant ligger ca 8mm in och är plan. Medan biltemas fasade kant ligger 10mm ner. Där fasen börjar
Bilagor
20241002_212510.jpg
20241002_212510.jpg (5.82 MiB) Visad 1678 gånger
20241002_212500.jpg
20241002_212500.jpg (5.71 MiB) Visad 1678 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Der verkar som "kanten sitter längre ner på Biltema pumpen. Mät och jämför. Sitter det för långt ner blir det inget "spänn" på packningen.
Annars borde det funka ändå tycker jag. Som jag skrev förut, gummi ringen "vränger sig" väldigt lätt, smörj med packningsklister eller silikon fett när du monterar röret.
av TioTusenKRBil
Vilken dimension på o-ring använder du? Sätter du o-ring på rör eller i pump först?
Jag hade satt den tjockaste o-ringen jag kunde hitta i sortimentlådan på röret. Om det inte tätar, skulle jag prova med dubbla. Man "känner" ju lite om röret sätter sig mot pumpen (?). Om jag inte minns fel har jag tidigare använt en R10 2,62 o-ring på det röda röret, och den tätade fint med originalpumpen från fabriken (Jag kan ha använt dubbla o-ringar).

För övrigt är SKFpump-måtten:
2 mm från blocket till plattan, och 9 mm från plattan till motkanten.
Motkanten är kraftig och inte konad.
En kantig R10 4 mm o-ring följde med och sitter som gjutet utan problem.
av v70 tdi
Efter 40 minuters övertygande, så tyckte biltema också att det var konstigt att det var en kona i hålet. Hade sparat en skärmdump innan jag köpte pumpen och där står det att den passar 230 fd. Efter att jag lämnade tillbaka pumpen var den texten borttagen. Biltemapersonalen spekulerade i att man kanske hade bytt leverantör, å så kan det ju vara. Nu sitter det en pump från vparts å den passade på en gång.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]