Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 73k
Lucif3r skrev: ons 18 sep 2024, 13:26 Så är det, funkar inte släggan så tar man en större slägga ;-)

Men det bör ju upprepas att man ska absolut inte göra detta på skivor som tänkts användas igen.
Ibland är lite större mycket bättre. Använde från början en normalstor hammare och efter en tids klingande skapade jag den här tråden. Använde sedan en större och ganska mycket tyngre hammare, det krävdes tre-fyra slag (eller jag använde hammarens vikt för att dinga till skivan på ytan den satt fast) innan den lossnade. Lika lätt lossnade andra skivan.

Gjorde rent ytan, la på CRC:n som länkades i tråden och satte sidan ihop allt. Du funkade som förväntat. Tack för allas tips.
Och vad tycker hjullagren om att man går loss med slägga för kung och fosterland? :-/
Ja, troligen mår inte lagren så bra -- men vad är alternativet?

Jag använder också större slägga när det behövs för att få loss skivan. Än så länge så har lagrena klarat sig, men det finns ingen garanti för att det fortsätter att gå bra.
Även om skivorna verkade sitta stenhårt kändes det vårdslöst att gå på dem som om jag stod på en utslagsplats, ”slagen” liknade mer de som äger rum på en minigolfbana… försiktigt med fokus på precision. I efterhand såg det också ut som att den påsprejade oljan hade penetrerat väl.
Jag hjälpte en bekant att byta fram på en 940 för många år sen; vi lossade muttern på hjullagret och tog av hela navet med skiva. Efter att ha skrapat ur rosten på insidan av "hatten" på skivan gick det ju relativ lätt att dela nav och skiva med måttligt våld. Rostskorpan låste fast navflänsen inne i skivan..

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]